Потребителски вход

Запомни ме | Регистрация
Постинг
08.09 19:29 - 100 години Валдорф - Щайнер за Валдорфската педагогика и нейните учители
Автор: anthroposophie Категория: Други   
Прочетен: 624 Коментари: 0 Гласове:
2

Последна промяна: 08.09 22:04

Постингът е бил сред най-популярни в категория в Blog.bg
Като подготовка за откриването на първото Валдорфско училище в Щутгарт от пролетта до края на 1919 г. Рудолф Щайнер изнася множество лекции за учителите, посветени на Валдорфската педагогика. Те са включени в томовете СС 293-299 (на български са преведени СС 293, 295 и 296). По същото времe в същия град Щайнер има и цикъл от лекции върху тогавашните обществени събития, осветлени от антропософска гледна точка. В три от тях също засяга педагогически въпроси.      

Откъс от първата лекция, изнесена на 11. май 1919 в Щутгарт (СС 192 “Духовнонаучно разглеждане на социалните и педагогическите въпроси”):     

“... нищо друго не би трябвало да има значение, освен чрез възпитанието и обучението да се отговори на въпроса: до каква степен трябва да развия някого като човек до четиринадесетата-петнадесетата му година? Само това означава да се мисли педагогически. Само това обаче означава и да се мисли по наистина модерен начин за образованието. А така вече не можем да подминем необходимостта да скъсаме основно и радикално със старото училищно дело и да се захванем сериозно да съобразим онова, на което трябва да научим децата до посочената възраст, с тяхното развитие. Затова следва да се създаде основа, която при наличието на добра социална воля да не бъде някаква мъглява идея за бъдещето, а да може да се приложи веднага на практика.      

Основата трябва да се постави преди всичко, като се промени цялостното обучение и проверка на учителите. Когато днес изпитват някой учител, често пъти само установяват дали знае фактите, които ако той е малко по-хитър, по-късно ще прочете в енциклопедия или справочник. Това нещо може изцяло да отпадне и така ще отпадне най-голямата част от съдържанието на сегашните учителски изпити. Защото при проверката, която следва да дойде на мястото на днешните държавни изпити, ще трябва да се констатира дали човекът, който ще се занимава с възпитанието и обучението на подрастващите, може да осъществи с тях лична активна и плодотворна връзка, дали с целия си манталитет - да използвам тази станала толкова модерна дума - може да се гмурне в душата и цялостното същество на подрастващия. Тогава той няма да бъде учител по четене, смятане, рисуване и т.н., а ще може да бъде истински ваятел на развиващия се човек.      

Това трябва да се гледа при бъдещите т.нар. изпити, които ще протичат по по-различен начин, отколкото днес - педагогическият състав наистина да може да извайва развиващия се човек. Това значи учителят да знае следното: aз трябва да преподам на човека определен материал, за да формира той чувствения си свят, който впрочем е тясно свързан с паметта, но днес това е известно на малко хора, защото повечето съвременни учени са лоши психолози. Учителят трябва да знае какво да преподава, за да се формира волята така, че с кълновете, които тя поема между седмата и петнадесетата година, да може да остане за цял живот силна. Волята се създава, когато всичко, което представляват практическите физически и художествени упражнения, се върши съобразно с оформящата се човешка същност. Човекът ще стане това, към което се насочва грижата на онзи, който му е учител. И така ще ни се изясни как можем да използваме всичко, което представлява обичайната човешка култура - езици, четене, писане. То може най-добре да се употреби в тези години, за да формира мисленето на развиващия се човек. Мисленето е най-външното нещо в човека, колкото и странно да звучи това днес и то именно трябва да се формира чрез включването ни в социалния организъм. Помислете само, че с раждането си човек не внася в света заложби за четене и писане, а те се основават върху съвместния живот на хората. И така именно заради формирането на мисленето трябва сравнително рано да започне едно разумно езиково обучение, но естествено не на езиците, които са се използвали някога, а на езиците на днешните културни народи, с които ние съжителстваме. Езиковото обучение трябва да е разумно, без граматическите недомислици, които днес се вършат в средните училища. То трябва да започне от най-ранната училищна степен.     
Също ще бъде важно да се извършва по съзнателен начин обучение, което да влияе на чувствата и свързаната с тях памет. Докато аритметиката, смятането и геометрията, от които децата при правилно преподаване могат да възприемат извънредно много, се намират по средата между мисловния и чувствения елемент, то върху чувствата действа всичко, което може да се възприеме чрез паметта. Тоест всичко, което примерно трябва да се преподава по история или като разкази от света на басните и т.н. – тук мога само да маркирам нещата.     

Също така е важно в тази възраст да се създаде особена волева култура. За това трябва да се ползва всякакви физически и художествени упражнения. Тук ще се нуждаем от нещо съвсем ново. Началото е поставено с това, което наричаме евритмия. Днес виждаме, че голяма част от физическата култура е в регрес, в упадък, но това се харесва на мнозина. Тук ние искаме да поставим нещо, което досега имахме възможност да покажем на работниците от фабриката “Валдорф-Астория” поради проявеното разбиране от страна на нашия уважаван господин Молт, което ако се преподава вместо само чисто физически гимнастически упражнения, наистина ще представлява една одушевена физическа култура. Само тя ще може да създаде такава воля, която да остане на човека доживотно, докато цялата друга волева култура има свойството да отслабва в протичането на живота поради различни случки и преживявания. Именно в тази област трябва да се подхожда рационално. Тук в обучението ще се създават връзки, за които днес никой не мисли - например между рисуването и географията. За развиващия се човек би било от огромна важност, ако има наистина разумно обучение по рисуване, като тук има например за задача да изобрази земното кълбо с планините и реките по земята от различни гледни точки, а после да нарисува дори и нещо от астрономията - планетната система и т.н. Разбира се, то трябва да се вмести в подходящата възраст, не при седемгодишните, но преди навършването на 14-15 г. Може би от 12годишна възраст това не само би било възможно, но ако стане по правилния начин, ще въздейства невероятно благотворно върху развиващия се човек.     

За формирането на душeвността и паметта е необходимо още в най-ранни години да се развива живото наблюдение над природата. Знаете, че често съм говорил по въпроса и обобщавайки някои наблюдения, съм казвал: за съжаление сред днешното градско население има много хора, които ако ги заведат на полето, няма да различат пшеница от ръж. Не са важни конкретните названия, а живото отношение към нещата. За този, който има поглед върху човешката природа, изглежда като огромна загуба, ако човек не се научи в правилното време - а развитието на човешките способности трябва да става винаги в правилното време - да различава пшениченото от ръженото зърно. Споменавам двете само като симптоматология, но това, което имам предвид, естествено е много повече.

Изложеното тук за училищното образование от гледна точка на дидактиката и педагогиката ще бъде последвано по логиката на фактите от нещо съвсем конкретно - в обучението няма да се намесва нищо, което под една или друга форма да не остане за цял живот, докато днес в него по принцип се включва само това, което кондензира в способностите. Това, което днес се прави при обучението по четене, кондензира в способността за четене, а което се прави при обучението по смятане - в способността за смятане. Но помислете как стои въпросът по отношение на нещата, които са повече свързани с чувствата и паметта - сегашните деца учат безкрайно много неща, само за да ги забравят, само за да ги нямат на разположение в живота. Бъдещото възпитание ще се отличава най-вече с това, че всичко, преподавано на детето, ще остава в човека за цял живот.”  



Гласувай:
2
0



Няма коментари
Търсене

За този блог
Автор: anthroposophie
Категория: История
Прочетен: 133611
Постинги: 185
Коментари: 15
Гласове: 270
Архив
Календар
«  Ноември, 2019  
ПВСЧПСН
123
45678910
11121314151617
18192021222324
252627282930