Потребителски вход

Запомни ме | Регистрация
Постинг
19.11 16:51 - Как Ариман “придърпва“ човека от реалния във виртуалния свят
Автор: anthroposophie Категория: Други   
Прочетен: 488 Коментари: 0 Гласове:
3

Последна промяна: 19.11 16:54

Постингът е бил сред най-популярни в категория в Blog.bg

Още преди години, когато се появиха първите текстообработващи програми, стана ясно колко много метафори се съдържат в специализирания компютърен език (самото название език е метафорично) - като почнем от папките, документите, прозорците, кошчето за изхвърлени файлове, пощенската кутия, иконите, вируситемишките и техните килимчета и т.н. Ние не бихме могли въобще да се справим с новите уреди, ако метафорите не ни създаваха впечатлението за нещо познато от ежедневието, което води до рутина при работата с компютъра. C появата на световната мрежа (още една метафора) новият специализиран език беше все повече обогатен от образите на наши ежедневни действия  – облак, таблет, сърфиране, теглене, качване и под. 

Какво представлява метафората? Тя е е пренос на значение, в чиято основа лежи прилика на назовавания обект А с друг обект Б възоснова на общ признак. С помощта на общоразбираеми метафори новите абстрактни понятия от виртуалния свят се уподобяват на неща, близки до ежедневието на човека. Метафорите рисуват образи в главите ни, онагледяват, събуждат емоции и асоциации. Запазват се дълго в паметта и влияят на мисленето и действията ни, като организират възприятията ни и дори упражняват финото им насочване. И понеже метафорите на компютърния език и интернет са отражение на обекти от действителността, те улесняват ориентирането на хората във виртуалния свят. Колкото по-абстрактни и трудни за представяне са нещата, толкова повече метафори трябва да направят възможно боравенето с тези феномени. Метафорите, употребявани в езика на компютрите и интернет, имат за цел да улеснят преминаването на човека от реалния във виртуалния свят на Ариман, маскирайки сивия, скучен технически свят като нещо, което хората познават от ежедневието си. Така сложната абстрактност става нагледна за потребителите и те могат по-лесно да се ориентират във виртуалния свят, като неусетно потъват все по-дълбоко в ариманичното. Защото светът на интернет, световната паяжина, мрежата, е свят на Ариман, който иска да замени реалния свят - света на природата, човешкото общуване и живота с неговите емоции - с виртуалния свят. Виртуалният свят дублира реалния, но като негово лошо копие, като менте. 

Целта на Ариман е с примамването на човека във виртуалния свят да добие абсолютния контрол над човешкия Аз и да осуети израстването му. Паякът-цар е Ариман, който действа скрит в мрежата, която все повече развива и увеличава. Трябва да признаем, че той успява невероятно бързо да ни подчини. Виждаме как всички, особено децата, стават все по-зависими от интернет. В миналото хората, които са били отдалечени един от друг в пространството, са общували телепатично. След това започват да си пишат писма. В материалистичната епоха телефонните разговори изместиха писмата, имейлите на свой ред изместиха телефонните разговори. За много хора цялото им общуване протича в социалните мрежи, така че без интернет са като с вързани ръце. Социалните мрежи (всъщност можем да ги наречем антисоциалнивсе повече заменят реалното общуване между хората, чиито чувства все по-често се изразяват само виртуално, сведени до набор от емотикони. Най-фатално е пропадането във виртуалната реалност за децата, защото интернет заменя уменията със знания. С използването на таблети от две-тригодишна възраст децата имат достъп до твърде много информация, но са неспособни за действие, а развитието на фината им моторика се изчерпва до трениране на палеца чрез писане на есемеси.

Ето какво казва за виртуалната реалност природният дух Големия в разговор с Волфганг Вайраух и Верена Щал фон Холщайн ( Какво ни казват природните духове”, Фленсбург, 2002): “Виртуалната реалност е много полезна за Ариман, защото той я оформя по своя воля. Човекът, живеещ в нея, се свързва с малките ариманични същества и тези връзки осуетяват контакта с природните духове. Природните духове се опитват да влязат във връзка с човека, но нямат възможност да го достигнат, тъй като той е заграден от ариманични същества”. 

Също така свръхсетивните връзки между хората, доколкото въобще съществуват в наше време, вместо да се развиват, се заменят с подсетивни. Използвaнето на мобилни телефонипречи на развитието на телепатията - способността да се предават фини мисли или усещания на друг човек

Но Ариман знае какво трябва в близкото бъдеще да стане земна действителност – новите способности на хората за познание, новият начин да обичаме и новите волеви способности. Затова той насочва интересите ни в друга посока и създава у нас погрешни желания, за да ни впримчи още повече в мрежата си. Защото човекът, както пише антропософът Сергей Прокофиев в статия от 2004 г. (срв. “Werkstatt fьr Geisteswissenschaft“, Merkblatt 20) е като насекомо, хванато в световната мрежа (world wide web) на един голям и гладен цар Паяк. Този паяк господства над милиарди по-малки паяци - отделните устройства, свързани в гигантската мрежа. Сякаш като ясновидци тези паяци “отгатват” желанията и интересите на потребителите и ги насочват към подходящото място в мрежата. 

Прокофиев отбелязва и връзката на израза worldwide web (www) с еврейската буква вав, имаща числов израз 6. Трите шестици според Рудолф Щайнер отговарят на Слънчевия демон Сорат – най-големия противник на Христос (срв. СС 96, лекция от 27.04.1907). Така всеки път, когато човек ползва интернет, в известен смисъл отдава почит на Сорат. 

Наистина, още не са се “излюпили” истинските страховити паяци, за които говори Рудолф Щайнер в лекцията си от 13.5.1921/СС 204 (цялата лекция вж. тук: http://anthroposophie.blog.bg/drugi/2019/06/06/duhovni-syshtestva-ot-drugi-planeti-sa-ustremeni-ot-kraia-na.1660435), но виртуалните им предвестници в световната мрежа са налице. Това личи и от удивителния факт, че различни електронни системи междувременно могат да се  самовъзстановяват и така тези уж минерални, мъртви конструкции се приближават опасно близо до бъдещото си оживяване насреща ни под формата на чудовища. 

В споменатата книга за природните духове на Волфганг Вайраух съществото, наречено там Огнения и принадлежащо към духовете на огъня, казва: “Жизнените сили на човека се всмукват в света на компютъра, така че в недалечното бъдеще компютрите и машините изведнъж ще започнат да оживяват”. Тази информация съответства много точно на предсказаното още преди повече от сто години от Рудолф Щайнер: 

“Нашата днешна култура сама си създава онези ужасяваши чудовища, които ще заплашват човека на бъдещия Юпитер. Погледнете огромните машини, които човешката техника днес конструира с целия си буден интелект! В тях човекът си създава демоните, които в бъдеще щебеснеят насреща му. Всичко, което човекът днес строи като технически апарати и машини, ще оживее в бъдеще и ще се противопостави на човека по ужасен начин. Всичко, което хората са създали, водени от чист стремеж към полезност, личен или групов егоизъм, в бъдеще ще стане враг на човека” (СС 266а, 16.01.1908). 

Но това не е всичко. Както е известно, фирми като “Гугъл” и нейните разклонения събиратогромно количество информация, предлагайки безплатни програми и така насочват гигантски информационни потоци към себе си. Само търсачката на “Гугъл” обработва над три милиарда запитвания дневно. С помощта на “Гугъл” Ариман изгражда собственасветовна хроника, която показва ясно претенцията да бъде един вид електронна Акаша.Бъдещето ще покаже какво ще е по-нататъшното развитие на тази псевдо-Акашова хроника. Но отсега е ясно, че следите, които оставяме ежедневно при пребиваването си в мрежата, се съхраняват някъде и могат да се използват (и се използват!) за контрол. 

Друго важно нещо е, че функционирането на компютрите почива на бинарната/двоичната система, а знаем, че дуалността, това е Ариман. Тя е пълна противоположност на идващото от духа на времето - архая Михаил.

Колко много се отличават компютърните метафорични термини от Михаиловите имагинации!Неговите инспирации ясно се познават по това, че са изградени троично като Светата Троица – например представата за троичното устройство на човешкия и на социалния организъм или за човека между двамата изкусители Луцифер и Ариман. 

Изложенотo съвсем не е призив да зарежем техниката и да живеем като троглодити без компютър, интернет и телефон, без комуникация със света. Но все пак трябва да сме наясно с какво си имаме работа, когато си служим с тази техника. Също е желателно да имаме ясното съзнание кога използваме интернет като необходимо работно пособие или примерно с цел да внесем в пространството му някакво духовно съдържание и кога се поддаваме на ариманичното изкушение да сърфираме безцелно или да публикуваме на стената си инфантилни снимчици, клипове и пр. безсмислици, пренасяйки социалното си общуване във виртуалността.

 

 

 

 




Гласувай:
4
1



Няма коментари
Търсене

За този блог
Автор: anthroposophie
Категория: История
Прочетен: 139275
Постинги: 190
Коментари: 15
Гласове: 303
Архив
Календар
«  Декември, 2019  
ПВСЧПСН
1
2345678
9101112131415
16171819202122
23242526272829
3031