Потребителски вход

Запомни ме | Регистрация
Постинг
02.05.2019 15:08 - В какъв духовен свят е пребивавал Мохамед?
Автор: anthroposophie Категория: История   
Прочетен: 1349 Коментари: 0 Гласове:
4

Последна промяна: 02.05.2019 15:15

Постингът е бил сред най-популярни в категория в Blog.bg
Един откъс от Рудолф Щайнер, който има отношение към съвременността с оглед на факта, че импулсът на Мохамед отново, както и преди векове, работи силно в Европа:


Из лекция, изнесена на 11. април 1915 в Дорнах (СС 272 “Фауст, устременият човек. Духовнонаучни пояснения към “Фауст” на Гьоте”, 1. том)  

“Ще дойде време, когато хората именно чрез даваното от духовната наука ще могат все по-добре да разбират вътрешната природа на Христовия импулс. Като една историческа илюстрация на това, което представлява Христовият импулс в земното развитие на човечеството, стои фактът, че няколко века след навлизането му в човешкото развитие се появява нещо, което не се разбира правилно. Но в момента, когаго започнем да го разбираме правилно, ще стигнем до едно по-дълбоко чувство за Христовото събитие. Знаете, че 600 години след слизането на Христовия импулс в човешката еволюция в определена човешка общност се яви пророкът Мохамед, който отначало отхвърли онова, което дойде в човешкото развитие чрез Христовия импулс. Днес не трябва да споделяме суеверието на 19. век, който от позицията на рационализма искаше да обясни на дребно това, което трябва да се обясни от духовна гледна точка, На онзи, който истински желае да се задълбочи в духовната наука, му изглежда смешно казаното от един особено учен и умен човек: “Той (Мохамед) твърди, че при него дошли ангели във вид на гълъби и му прошепнали в ухото това, което е записал като корана. Но Мохамед - така твърди рационалистичният учен - е бил обикновен мошеник. Той си пъхнал в ухото няколко зрънца, които гълъбите обичали, те долетели, клъвнали ги и после пак отлетели.” Да, такива обяснения е са съществували в християнството и извън него в този толкова учен 19. век. Ще дойде време, когато хората ще се смеят на подобни обяснения, макар че те напълно удовлетворяват материализма. Но ние трябва да се отнесем по-сериозно към Мохамед, трябва да сме наясно, че онова, което живеело в душата му, е било наистина такова общуване с духовния свят, каквото е търсел и Гьоте за своя Фауст.   

Но какво е чувствал Мохамед? Какво е намерил той? Днес мога само да загатна за това, друг път ще го изложа по-подробно. Какво е намерил Мохамед? Знае. че той се е стремил към свят, за който е имал само една дума - Бог. Светът става “монон” - монистичен израз на Бога. Този свят, разбира се, няма нищо от същността на християнството. Но Мохамед все пак поглежда в духовния свят, влиза в елементарния свят, за който говорих днес. Той обещава на последователите си, че като преминат през портата на смъртта, ще влязат в този духовен свят. Но той може да им разкаже само за духовния свят, който сам е познал. Какъв е този духовен свят? Този духовен свят, за който Мохамед разказва на своите вярващи, е луциферичният свят, който той смята за рая - света, към който според него трябва да се стремим. Ако преминем от абстрактното към реалното и добавим към духовния свят смисъла на ислямския стремеж, ще разпознаем това, за което разказва и духовната наука. Но този духовен свят е свят, в който владее Луцифер. Луциферичният свят бива обяснен като рая, като света, към който трябва да се стремят хората. Мисля, че трябва да направи дълбоко впечатление на душата ни, ако можем да се задълбочим по този начин в същността на историческото развитие с помощта на едно важно явление. Трябва да ни накара да се замислим, ако разберем, че един велик пророк се е изявявал, проповядвайки заблудата, че луциферичният свят е раят. Не искам това да навлезе в душата Ви само като абстрактна истина, а мисля, че душата може да бъде разтърсена, ако оставим този факт да въздейства върху нея.   

Но какво прави мохамеданинът, за да влезе в своя духовен свят? Нека всеки, от седящите тук приятели, който е прочел целия коран, после да остави листче и ще бъде интересно да се преброят листчетата. Но не е лесно да се прочете целия коран с неговите безкрайни повторения, с това, което е невероятно скучно за западния човек. Ала сред мохамеданите има такива, които твърдят, че са го чели 70 000 пъти през живота си от началото до края. Това значи, че те са въвели дадена дума по такъв начин в душата си, че тя е оживяла в нея!  При християнството не сме чували за такава религиозна общност, но в онази човешка общност се отнасят по съвсем друг начин дори и с духовната заблуда, отколкото при нас с това, което сме призвани да разпознаем като духовна истина. Онова, което европеецът прави, е ако прочете “Фауст” и го забрави, да го прочете повторно, забрави ли го втори път, да го прочете пак. Но много дълго ще търсите човек, който е чел 100 пъти “Фауст”. Разбираемо е при досегашното западно образование - как да прочете човек 70 000 пъти всичко, което е отпечатано на Запад? Но нещо трябва все пак да се разбере - едно е просто да се информираме за даден факт, който е важен за душевния живот, друго е да живеем с него отново и отново, докато се слеем с това съдържание. Това нещо първо трябва да се разбере, а то не може да се разбере с мисловните навици на нашата народностна общност. Но ние трябва да размишляваме по тези въпроси.   

Казах Ви това не просто така, а за да стимулирам мисленето Ви, за да  увеличим чувството си на отговорност спрямо нас самите и спрямо света с оглед на това, което може и трябва да бъде духовната наука.”



Гласувай:
4



Няма коментари
Търсене

За този блог
Автор: anthroposophie
Категория: История
Прочетен: 824547
Постинги: 458
Коментари: 15
Гласове: 6145
Календар
«  Март, 2024  
ПВСЧПСН
123
45678910
11121314151617
18192021222324
25262728293031