Потребителски вход

Запомни ме | Регистрация
Тук ще публикувам откъси от непреведените книги на Рудолф Щайнер, както и други тематично свързани материали, неизвестни у нас.
Автор: anthroposophie Категория: История
Прочетен: 835620 Постинги: 459 Коментари: 15
Постинги в блога от 14.03.2023 г.
Из лекция на Рудолф Щайнер, изнесена на 28. февруари 1911г. в Берлин и включена в СС 124 СС “Екскурси в областта на евангелието на Марко”

И така, когато ясновидските изследвания казват, че човекът се състои от четири съставни члена - физическо тяло, етерно тяло, астрално тяло и аз - тогава някой, който е далеч от тези неща, би могъл да каже: Аз виждам само физическото тяло; как мога, преди да ми бъде дадена възможност по силата на моята карма да видя например астралното или етерното тяло, да се убедя, че казаното за тези висши членове на човешката природа е вярно? - Е, ако иска, човек може да отрече астралното и етерното тяло. Но последиците от процесите, които протичат в астралното и етерното тяло, не могат да бъдат изключени от живота на човека; те се проявяват в човешкия живот. И за да можете постепенно да разберете структурата на човешкото същество, така както тя лежи в основата на много изрази от Евангелията, днес бих искал да Ви покажа как последствията от процесите в астралното или в етерното тяло например наистина се проявяват в съвсем обикновения живот на физическия план.

Нека първо разгледаме разликата между един човек, който в известен смисъл е изпълнен с идеализъм, който си поставя високи идеали и човек, който по принцип не желае да си поставя високи идеали, който действа, така да се каже, само под влияние на външните импулси на живота - да речем, яде, когато е гладен, спи, когато му се спи, прави едно или друго нещо, когато тази или онази страст или инстинкт го подтикват към това. 

Разбира се, има всевъзможни междинни степени между тези два типа хора, между последно характеризираните и тези, които са висши идеалисти, чиито намерения и мисли и величието на идеалите им винаги надхвърлят това, което могат да постигнат в обикновения живот. Такива идеалисти се намират в особена позиция по отношение на живота. Те винаги се убеждават в истинността на думите, че в живота на физическия план никога не е възможно да се направи нещо, което наистина да се равнява на най-високия ни идеал в съответната област. Това е признанието, което идеалистите трябва винаги да направят пред себе си: С действията си аз не достигам до своите идеали. Така че, ако искаме да говорим точно, бихме могли да кажем: идеалистът винаги има нещо в идеалите си, за което мисли, към което привързва чувствата си, което е по-голямо, по-далечно от действията му. Това характеризира идеалиста в духовнонаучен смисъл, че мислите му са по-големи, по-обхватни от действията му. Вгледайте се внимателно в това: идеалистът, значи, е човек, при когото намеренията, мислите са по-големи от възможните дела на физическия план. 

За онзи, който живее в другата характеризирана посока, може да се каже обратното - че не мисли толкова далече, колкото действа. Този, който действа само от инстинкти, страсти, импулси, желания и т.н., няма мисъл, която да обхваща всичко, което прави в даден момент, а извършва действие, дело във физически план, обхващащо неща, събития, за които не мисли. Така че намеренията му, мислите му, са по-малко мащабни, по-малки от действията му, делата му на физическия план. 

Сега ясновидецът ви казва следното нещо за тези два вида хора. Когато извършим едно действие, дело в живота, което е по-голямо, по-обхватно от нашите мисли, тогава това дело винаги хвърля отражение в астралното ни тяло. Но като цяло всичко, което правим в живота си, дава отражение в астралното ни тяло. Не можем да направим нищо в живота, когато сме надскочили действието, без да имаме негов образ в астралното си тяло.

По-късно този образ се предава на етерното тяло и докато се предава на етерното тяло, става възприемаем за Акашовата хроника, така че ясновидецът може да види огледалните образи на действията, които един човек е извършил в хода на живота си. Така и от онези действия, чиито мисли са по-високи от изпълнението, т.е. които извършваме от идеализъм, остават огледални образи в астралното тяло, които отново продължават в етерното тяло. 

В това обаче се състои голямата разлика между огледалните образи на действията, произтичащи от инстинкти, влечения, страсти и т.н. и огледалните образи на действията, които извършваме от идеализъм: всички образи от първия вид в определен смисъл имат нещо разрушително за целия ни живот. Те са онези образи и примеси от нашето астрално тяло, които постепенно оказват такова въздействие върху цялото ни човешко същество, че всъщност, може да се каже, бавно изяждат това човешко същество.  

И тези огледални образи са основно свързани с бавния начин, по който човек изчерпва себе си в своя живот до смъртта - т.е. в своето същество на физическия план; докато огледалните образи, които произтичат от това, което преминава от мислите към действията ни, имат в себе си нещо съживяващоТези образи са особено стимулиращи за етерното тяло, тъй като именно те непрекъснато внасят нови оживяващи сили в цялото ни човешко същество. 

Така според ясновидеца в човешкото ни същество на физическия план наистина има разрушителни, унищожителни сили, но също така в нас непрекъснато съществуват и оживяващи сили. По принцип действието на тези сили в живота може много добре да се наблюдава. Срещаме например хора, които са мрънкащи хипохондрици, с мрачен темперамент, които не могат да се справят със собствения си душевен живот и този техен душевен живот оказва обратно влияние върху физическия им организъм. Те са се превърнали в страхливи натури и може да се наблюдава как страхът, ако продължава постоянно в живота, подкопава здравето на организма чак до физиката. Накратко, има хора, които на по-късен етап от живота си са меланхолични, с мрачен темперамент, които трудно се справят със себе си и които по различни начини са неуравновесени по природа. Ако изследваме причините за подобно поведение, ще установим, че такива хора са имали малко възможности в по-ранни периоди от физическото си съществуване да преживеят това, което бихме могли да наречем идеалистично навлизане на мислите в действията на човека, по-голяма възвишеност на мислите, отколкото на действията. 

Такива неща не се наблюдават в обикновения живот, но последиците от тях са налице. Последиците са налице и мнозина ги усещат извънредно силно, усещат ги като цялостно душевно настроение в живота си, като цялостно настроение на душата, а също и във физическото си състояние. Така че човек може да отрича съществуването на астралното тяло; не може обаче да отрече въздействието му, защото го изпитва. И когато току-що описаното се прояви в живота, тогава хората трябва да разберат, че все пак не е чак толкова глупаво да се говори за такива неща като за доказателство, че наблюдението на свръхсетивни събития наистина е възможно, макар и само за ясновидеца, но проявата на наблюдаваните по ясновидски начин факти винаги може да се посочи в живота.

От друга страна, виждаме, че действия, които са по-малки от съответстващите им мисли, оставят такива впечатления, които се проявяват по-късно в живота като смелост, като увереност, като уравновесеност. Това продължава чак до вътрешността на физическия организъм и човек забелязва взаимовръзките само когато наблюдава живота в продължение на дълъг период от време, а не разглежда само кратки отрязъци от него. Това именно е грешката на много научни изследвания, че винаги вздействието на един или друг фактор се определя според това, което се случва в рамките на следващите пет години, докато въздействията на много неща често стават видими едва след десетилетия.

Сега имайте предвид, че съществуват не само хора, които са просто идеалисти по природа, които в мислите си надвишават индивидуалните преживявания, но и такива, които винаги изостават с мислите от преживяванията си. Има голям брой преживявания, които изключително трудно могат да бъдат изразени в мисли. Яденето и пиенето например са нещо, което се прави всеки ден от импулс, от инстинкт и на тези, които преминават през духовно развитие, наистина им е необходимо доста дълго време, за да съвместят такива неща в своя духовен живот. Именно ежедневните неща са най-трудни за включване в духовния живот, защото яденето и пиенето са включени в него, едва когато успеем да проследим защо за да служим на развитието на света трябва да консумираме в определен ритъм физически вещества и каква връзка имат те с духовния живот; точно както метаболизмът е не само нещо физическо, а чрез своя ритъм има и духовна страна. 

Съществува обаче начин постепенно да одухотворим и нещата, които не се изискват само от някаква външна материална потребност. Защото има възможност да ги разгледаме по такъв начин, че да си кажем: Ние ядем един или друг плод и чрез духовните си прозрения можем поне да си създадем представа как, да речем, ябълката или някой друг плод се отнася към цялата вселена. Обаче това отнема много време. После свикваме храната да не бъде просто материален факт, а да забелязваме каква роля има например духът в узряването на един плод под лъчите на слънцето. Затова ние одухотворяваме и най-материалните, всекидневни процеси и придобиваме възможността да проникваме с мислите си дори и в тях - мога само да загатна как - и там могат да бъдат привнесени мисли и идеи. Но това е дълъг път и много малко хора в нашата епоха могат да стигнат до пълноценно мислене за храната.

Следователно трябва да кажем, че има не само хора, които извършват инстинктивни действия, както и такива, които извършват идеалистични действия, но във всеки човек животът е разделен така, че той извършва някои действия по такъв начин, че мислите не могат да последват действията, а при други мислите и идеалите са по-обширни от действията. Затова в нас има един вид сили, които водят живота ни надолу; те работят така, че физическият ни организъм постепенно да достигне до смъртта, така да се каже, поради вътрешни причини. И в същото време в нас има и други сили, които снабдяват астралното и етерното ни тяло с оживяващи сили, сили и те винаги блестят като нова светлина в астралното и етерното ни тяло.  

Именно тези последните наистина остават като съживяващи сили в етерното тяло. Когато след смъртта с духовната част от нашето същество напуснем телесните си обвивки, все още етерното тяло е с нас в първите дни след смъртта и поради това ние имаме ретроспективен поглед върху целия си живот. И най-доброто, което остава за нас като вътрешен формиращ фактор, са именно оживяващите сили, които току-що споменах и които идват от факта, че нашите идеи са надхвърлили мащаба на нашите действия. Това е нещо, което до такава степен действа и след смъртта, че крие други оживяващи сили дори за следващата ни инкарнация.

 

 

Категория: История
Прочетен: 3808 Коментари: 0 Гласове: 12
Последна промяна: 14.03.2023 10:28
Търсене

За този блог
Автор: anthroposophie
Категория: История
Прочетен: 835620
Постинги: 459
Коментари: 15
Гласове: 6194
Календар
«  Март, 2023  >>
ПВСЧПСН
12345
6789101112
13141516171819
20212223242526
2728293031