Потребителски вход

Запомни ме | Регистрация
Тук ще публикувам откъси от непреведените книги на Рудолф Щайнер, както и други тематично свързани материали, неизвестни у нас.
Автор: anthroposophie Категория: История
Прочетен: 824620 Постинги: 458 Коментари: 15
Постинги в блога от 21.03.2023 г.

Лекция на Рудолф Щайнер, изнесена на 30. март 1918г. в Берлин (СС 181 “Земната смърт и мировият живот. Антропософски дарове за живота. Необходимости на съзнанието за настоящето и бъдещето”)  

Който е възприел в правилния смисъл казаното в последните лекции за начина, по който човешката душа може да определи отношението си със свръхсетивните светове, как тя може сама да работи върху него, не трябва да се плаши от истината, че от друга страна човекът като такъв по известен начин е зависим от цялата вселена, от цялото обкръжение. Човешкият живот всъщност се движи като махало напред-назад между две неща: между свободното установяване на връзка със свръхсетивния свят и зависимостта от околната среда, от цялата вселена, и то най-вече защото човекът е обвързан с определено физическо тяло между раждането и смъртта. Една част от тази зависимост от вселената в наши дни ще обсъдим в специален контекст, в контекст, който може да бъде близък до човешката душа в настоящата епоха. 

От някои неща, които сте научили от духовната наука, ще ви стане ясно преди всичко, че цялата наша Земя, която съвместно обитаваме като човечество, е един вид голямо живо същество, че ние самите стоим в нея като членове на едно голямо живо същество; в различни лекции съм говорил за отделните жизнени явления на това голямо живо същество, което е нашата Земя. Животът на Земята се проявява по най-разнообразни начини. Между другото той се изразява и в това, че съществуват определени връзки между отделните области на Земята и живеещите на нея хора 

Колкото и да е вярно - а това е много повърхностна истина - че от една страна човешкият род представлява единство, толкова е вярно и това, че отделните части на човешкия род, които са разпределени в различните области на Земята, диференцирани са според тези области, зависят от тях, зависят не само от многото сили, които външната естествена наука и география изследват, но и от много по-загадъчни сили на отделните области на земната повърхност. 

Съществуват определени вътрешни връзки на човека с почвата, върху която живее, с частта от Земята, от която е произлязъл, които не лежат изцяло на повърхността на природните науки. Това може да се види най-добре от факта, че тези връзки се установяват в хода не на кратки, а на по-дълги исторически периоди. Можем да го видим също и в промяната, която претърпяват европейците, когато се преместят в Америка и се установят там, макар че времето на заселването на Америка от европейците е все още толкова кратко, че това, което се разглежда тук, засега е само загатнато, но то е силно и ясно загатнато. Външната конфигурация на европееца се променя - както казах, това засега само се загатва - когато той заживее в Америка, не веднага, но в следващите поколения, например при оформянето на ръцете и дланите, също и в чертите на лицето европейците - но не си представяйте това като нещо съвсем очевидно, а само загатнато - започват да приличат на старите индианци, постепенно приемат индивидуалните особености на едновремешното индианство.

На първо място тези неща ни насочват най-общо към определени връзки между големия организъм на Земята и отделните членове на този организъм, именно отделните части на земното население. Знаем, че докато живее на Земята, човек е свързан със свръхсетивните същества, със съществата от висшите йерархии. Знаем, че това, което се нарича народна душа, не е онази безлична абстракция, за която днес говорят материалистично настроените хора, а народната душа е един вид архангелско същество. Достатъчно е да прочетем цикъла от лекции за душите на народите, изнесен в Кристияния и ще разберем как народната душа е конкретно, реално същество, в което човекът е вместен, така да се каже, с живота си. Изобщо със своето същество човекът е в постоянен контакт с повече или по-малко високопоставенисъщества от висшите йерархии.  Днес и през следващите дни ще разгледаме тази връзка от определена гледна точка - такива неща могат да се обсъждат само от определена гледна точка. 

За да се заемем с едно такова наблюдение като днешното, трябва да осъзнаем, че за духовнонаучния наблюдател на света всъщност не съществува такова нещо като това, което материалистичното разбиране нарича материя или субстанция; пред един наистина задълбочен поглед то също се разтваря в духа. Често съм използвал едно сравнение, за да стане ясно как стоят нещата. Да вземем водата. Тя замръзватогава се превръща в лед и изглежда съвсем различно. Ледът си е лед, водата си е вода; обаче и ледът е вода, макар ив различна форма.  

Приблизително същото е и при онова, което наричаме материя: тя е дух в друга форма, дух, преминал в друга форма така, както водата преминава в лед. Затова, когато говорим от духовнонаучна гледна точка, дори когато говорим за материални процеси, имаме предвид духовни неща. Действащият дух е навсякъде. Фактът, че действащият дух се проявява и в материални процеси, принадлежи към една специална форма на неговото проявление. Но действащ дух има навсякъде. Така че дори ако разглеждаме и по-материалните явления, всъщност говорим за начини на действие на духа, тъй като те се проявяват в определена област като външни, повече или по-малко материални процеси. В човека непрекъснато протичат материални процеси, които всъщност са духовни. Човекът се храни. По този начин той приема вещества от външния свят в собствения си организъм. Твърдите вещества, които се втечняват, се поемат отчовешкия организъм и претърпяват трансформация. Човешкият организъм се състои от всички възможни вещества, които приема отвън; но той не само приема тези вещества, а при това те преминават през определен процес. 

Нашата собствена топлина се дължи на топлината, която приемаме и на процесите, които погълнатите вещества претърпяват в нашия организъм. Ние дишаме. С дишането поемаме кислород; но не само поемаме кислород, а тъй като в процеса на дишане сме свързани с това, което се случва във външния свят, във въздушното пространство, ние сме включени и в ритъма на външния свят. Нашият собствен ритъм е вътре в ритъма на цялата вселена. Аз дори веднъж показах тази връзка с помощта на цифри. 

По този начин чрез ритмичните процеси, през които преминаваме в собствения си организъм, ние също сме в определена връзка с околната среда. Именно чрез тези процеси, които протичат, защото външните природни процеси се намесват в нас и продължават да участват в нас, всъщност се опосредстват онези въздействия, които например упражнява и народният дух върху отделния човек. Ние не просто дишаме кислород, а в дишането на кислорода живее нещо духовно, в него може да живее народният дух. Ние не просто се храним, а веществата се преработват в нас. Но този материален процес е същевременно и духовен процес и като приемаме веществата и ги преработваме в нас, народният дух може да живее в този процес

Животът на народния дух в нас не е просто някаква абстракция, а в това, което правим всеки ден и което нашият организъм извършва, се формира животът на народния дух. Материалните процеси са същевременно израз на духовните начини на действие. Народният дух трябва да мине по този заобиколен път, като влезе в нас чрез дишането, чрез храната и т.н.

Отделните народни духове, които представихме разграничени от друга гледна точка в цикъла лекции "Мисията на отделните народни души във връзка с германо-скандинавската митология", оказват различно въздействие върху човека във връзка с това, което току-що посочих и то характеризира отделните народнихарактери на Земята. Отделните народни характери зависят от народните духове. Но ако проследим по духовнонаучен начин по какви заобиколни пътища действат отделните народни духове, ще открием например следното. 

Човекът диша. Така той е в постоянна връзка с въздуха, който го заобикаля. Той го вдишва и издишва. И ако в един конкретен случай народният дух чрез конфигурацията на Земята и чрез условия от най-различен вид избира именно заобиколния път чрез дишането и така чрез него постига конкретната конфигурация, характеристиката на съответния народ, тогава може да се каже: Народният дух действа чрез въздуха върху съответния народ. - Това наистина се случва в особено голяма степен с народите, които някога са населявали Апенинския полуостров. 

На Апенинския полуостров въздухът е посредник за въздействието на народния дух върху човека. Може да се каже, че въздухът на Италия е онова средство, онази среда, чрез която духът на народа отпечатва своето въздействие върху хората, които населяват Апенинския полуостров, за да им придаде особената конфигурация, благодарение на която те са италианският народ, били са древноримският народ и т.н. Човек може да изследва духовните подоснови на това, което изглежда като материални въздействия, ако следва духовнонаучните пътища.

Сега може да се постави въпросът: А какво да кажем за другите народни духове? Ако погледнем към другите области на Земята, какви средства избират народните духове, за да изразят особената конфигурация на народите там? При народите, които са населявали или населяват днешна Франция, народният дух действа по заобиколен начин чрез течния елемент, чрез всичко, което не само влиза в тялото като течност, но и действа в него като течност. По този начин чрез естеството на това, което като течност обгръща организма и действа върху него, народният дух вибрира и тъче и така определя съответния народен характер. Такъв е случаят с народите, които са населявали или населяват Франция днес.

Обаче въпросът не може да се разбере напълно, ако тази връзка между човека и неговата среда се разглежда само едностранчиво. Това би Ви дало много едностранчив поглед. Трябва да помните нещо, което често съм казвал: Човекът е амбивалентно същество; главата и останалата част от организма действат сами за себе си. - Всъщност действието, което сега засегнах с оглед на италианския и френския народ, се проявява само върху останалата част от организма, извън главата, а от главата произлиза друго въздействие. И само чрез комбинацията от действието, идващи от главата и онова, което идва от останалата част на организма, се осъществява по цялостен начин това, което се изразява в народния характер. Действието, излизащо от главата, се неутрализира, така да се каже, от действието, идващо от останалата част на организма. Ето защо можем да кажем, че заедно с това, което жителят на Италия вдишва от въздуха, което въобще е определящо в дишането за останалата част от организма извън главата, от главата действа и конфигурацията на нейната нервна система, както тя е духовно диференцирана, тоест доколкото човекът е човек на главовите нерви. 

Във Франция е различно. Това, което живее в организма като ритъм, е специфичен ритъм за целия организъм и специфичен за главата; главата има свой собствен ритъм. Докато в Италия нервната дейност на главата взаимодейства с онова, което въздухът поражда в човека, то във Франция това е ритъмът, ритмичното движение на главата, вибрирането на ритъма в главата с това, което се поражда от течността в организма. По този начин от особеното взаимодействие на индивидуалния човек в главата с това, което народният дух поражда от околната среда, се изгражда народният характер. Оттук може да се види, че ако човек е готов да наблюдава тези неща духовно, е възможно да изследва това, което се разпростира върху организма на Земята като членове. Защото човечеството наистина няма да разбере особената конфигурация на Земята, ако не вземе под внимание тези неща.

Продължаваме да се интересуваме от отделните народни характери и питаме за британския характер. Докато народният дух на италианската същност минава през въздуха, а този на френската същност през водния елемент, то народният дух на британството преминава през всичко земно, най-вече през солта и нейните съединения в организма. Твърдото вещество е основното. Докато във френския народенхарактер действа течният елемент, в британската същност имаме действие на втвърдяващия, соления елемент чрез всичко, което навлиза в организма чрез въздуха и храната. Това обуславя особената конфигурация на британския народен характер. Но и тук от главата се оказва неутрализиращо въздействие върху това, което идва от околната среда. Както ритъмът е в останалата част на организма и в главата, така и храносмилането и обмяната на веществата са в останалата част на организма и в главата. Така както организмът на главата осъществява своята обмяна на вещества, начинът на тази обмяна работи заедно със соления елемент в организма и това поражда британския народенхарактер. Така че земното във връзка с обмяната на веществата в главата съставя британския народенхарактер. И може да се каже: Тъй като народната душа работи чрез соления елемент, срещу нея откъм главата нахлуват особеностите на обмяната на веществата в главата. Вие ще можете да изучите всички индивидуални черти на народния характер, ако вземете предвид тези особени метаморфози в начина на действие на народните души.

Продължаваме с изследването на Запад. При американството пък отново е различно, там действа подземен елемент. Докато при британството имаме работа със земното, със соленото, при американския народен характер действа подземен елемент, нещо, което вибрира под Земята. Това оказва основно влияние върху организма. Народният дух действа особено чрез подземните магнитни и електрически течения върху народния характер на американския народ. А от главата към него тече нещо, което неутрализира влиянието на подземните магнитни и електрически течения: към него се излъчва това, което е наистина човешка воля. Това е характерната особеност на американския народен характер. 

Докато в случая с британския характер трябва да кажем, че той зависи основно от земния елемент, доколкото човекът го приема в своя организъм, а той след това влиза във взаимовръзка с метаболизма на главата, то волята, доколкото се проявява в народа, в американеца действа заедно с нещо, което излиза изпод Земята и това оформя американския народен характер. То е във връзка и с нещо, което съм казвалдаже в една публична лекция. Човекът може да бъде свързан само с цялата си свободна личност с елемента над Земята и до Земята. Ако се намира под влиянието на подземни елементи на народната душа, той не формира своята народна душа в свобода, а е обладан от нея, така да се каже. И аз съм показвал в публични лекции как един американец може дори да казва едно и също нещо като средноевропееца Херман Грим, и все пак то няма да е същото. Докато при Херман Грим забелязвате как всичко е извоювано от човека, то при Удроу Уилсън той като човек е обсебен от него.

От това можете да видите едно нещо - то е важно, защото нашето съвремие трябва да вземе под внимание подобни неща: Ако днес двама или трима души казват едно и също нещо, то хората го разглеждат чисто съдържателно, разглеждат го абстрактно. Но двама души могат да кажат абсолютно еднакво нещо от гледна точка на съдържанието, изречението може да бъде абсолютно същото при единия и при другия. Единият може да има в душата си неща, за които се е борил, които е извоювал, а другият да ги е получил чрез обсебване. Често не съдържанието е същественото, а степента, в която това, което човекът казва, е изработено от собствената му душа или евентуално го е получил чрез обсебване. Това е важното. Днес хората имат усет само за абстрактното. При Херман Грим може да се види, че той е казал само това, което десет пъти е превъртял напред-назад в душата си и можем да вземем изречения от текстовете на Уилсън и върху тях да напишем "Херман Грим" и обратното, но не това е важното. При Херман Грим има нещо изработено, при Удроу Уилсън има обсебеност, нещо което навлиза в него от подземни същества. Тези неща могат да бъдат разпознати, няма нужда да подхождаме към тях с емоции и страсти, а те могат да бъдат разпознати съвсем обективно. 

Нека продължим да търсим, като най-напред, да речем, заобиколим Германия и погледнем на Изток. Ако погледнем към източната същност, която едва постепенно ще се издигне от хаоса и ще заблести в своята исконна форма, ще се натъкнем там на нещо особено. Както при италианците духът на народа действа чрез въздуха, при французите чрез водата, при англичаните чрез Земята и при американците чрез подземния елемент, така при руския, славянския елемент духът на народа действа чрез светлината. Всъщност във вибриращата светлина работи духът на народа, който имаме на Изток. И когато това, което ще израсне на Изток в бъдещето, се отдели от ембрионалните си обвивки, тогава ще стане ясно, че начинът на действие на народния дух в европейския Изток е нещо съвсем различно от този на Запад. Защото дори ако трябва да кажа, че народният дух работи чрез светлината, любопитното е, че той не работи директно чрез вибриращата светлина, а работи така, че светлината първо потъва в Земята и се отразява обратно от нея. И точно тази светлина, която се издига обратно от Земята, духът на народа използва при руснака, за да въздейства върху него. Но тя не действа върху организма, тя действа именно върху главата, върху начина на мислене, върху начина на формиране на представи, чувства и т.н. Следователно тук действието на народния дух е точно обратното на това на Запад, където той действа от останалата част на организма, а от главата нещо се стоварва насреща му. На Изток народният дух работи чрез светлината. Светлината, която се връща от Земята, е средство за народния дух и то действа преимуществено върху главата. А това, което действа обратно, сега идва от останалата част на организма, особено от сърдечния организъм. 

Това, което се връща, въздейства в обратна посока към главата и променя действието, излъчвано оттам. Днес то все още е в хаос, все още е в ембрионални обвивки. Това е ритъмът на дишането, който бие към главата и неутрализира онова, което идва по заобиколен път от народния дух през светлината. Онова, което се получава в по-близката част на Изтока, присъства в още по-голяма степен, когато отидем по-далеч на Изток. Това е особеното на азиатския Изток, че народният дух все още действа отчасти чрез светлината, която се приема от Земята и се излъчва обратно и която действа върху главата. Или той действа и чрез това, което вече не е светлина, но изобщо не се вижда: хармонията на сферите, която също вибрира през всичко и която за духовното човечество на азиатския Изток е равносилна на действие на народния дух, като той работи директно чрез хармонията на сферите, която обаче се излъчва обратно от Земята и действа върху главата. А насреща действа ритъмът на дишането.

И тук е скрита тайната, че духовните пилигрими на Изтока винаги са се старали да се свържат с духа чрез специфично формиране на дишането. Ако изучавате йога, ще видите, че тя се стреми да формира по специален начин дишането. То се дължи на факта, че отделният човек, като член на цялото човечество, а не като индивид, търси духовността през народния дух; той я търси по начина, по който тя наистина е изградена в рамките на неговия народен характер. Колкото по-на Изток отиваме, толкова повече виждаме това. Естествено, при по-често или по-рядко срещани фини разклонения на въздействията на народнияхарактер, но също и при изкривявания на тези въздействия ще се покаже как понякога се стига до заблуди. Някои народи и цели раси споделят във висша степен тези заблуди, като например възникват дисхармонии, когато действието от главата се настрои към действието на останалата част на организма и т.н. Но може би не е целесъобразно да се спираме на отделни дисхармонии, тъй като днес по едни или други причини трябва да обичаме останалите народи. Това повеляват условията; някои неща биха могли да се възприемат вместо с разума, с душата и тогава те не биха били разбрани. Когато дойдат други времена, може би ще можем да говорим и за източните народи и подобни проблеми. 

Сега може да се постави въпросът: Какво е положението при средноевропейските народи? Ние говорим по-скоро за географски отношения, така че нямаме предвид Средна Европа в социално-политически аспект. Също така не съм отговорил на въпросите от гледна точка на расовите отношения, а по-скоро, както виждате, на духовно-географските отношения. Следователно можем да говорим за една средна част на Европа, към която Франция и Италия не принадлежат.

Спецификата на народния дух, който действа в Средна Европа, е, че - както обясних за други райони, има въздействия чрез въздуха, водата, солта и т.н. - той действа по пряк начин чрез топлината. В Средна Европа народният дух избира заобиколния път, средата на топлината. И това не е съвсем строго определено, то може да бъде индивидуализирано. В Средна Европа може да има хора, при които това въздействие на народния дух да е различно, веднъж от останалата част на организма и веднъж върху главата; също така в зависимост от това дали имаме директно затопляне от външния въздух или чрез храната или дишането. Всичко това е среда за народния дух. 

И това, което противодейства на това въздействие тук, е отново топлината, така че в Средна Европа топлината, доколкото има външни въздействия, е среда за народния дух. И това, което идва насреща й, е отново самогенериращата се топлина, идваща отвътре. Ето защо може да се каже: срещу това, което действа в организма чрез народния дух като топлина, идва собствената топлина на главата

Ако топлината на народния дух действа през главата, то към нея струи топлината на останалата част от организма. Топлината действа към топлинатаи то по такъв начин, че зависи преди всичко от по-голямата или по-малка жизненост на сетивата, на способността за възприемане. Човек, който е с по-подвижен дух, който гледа с любов на нещата около себе си, развива по-голяма собствена топлина. Човек, който е мимолетен, повърхностен, който не усеща много, който подминава всичко, развива по-малко вътрешна топлина. Това съпреживяване с обкръжението, когато човекът има сърце или отворени очи за заобикалящата го среда, е онова, което нахлува срещу топлината, действаща чрез народния дух, така че топлина струи към топлината. Ето какъв е специфичният начин на действието на народния дух в Средна Европа и голяма част от същността на народния характер се основава на това, че топлината е толкова вътрешно сродна с друга топлина. Всички останали начини на действие не са така сродни: волята не е свързана с електричеството по същия начин, соленият елемент не е така свързан с храносмилателния елемент на главата, както не са и другите споменати действия. Но топлината поражда средноевропейския характер, който също се изразява в това, че повече или по-малко се разтваря във всичко. - Ние няма да даваме оценки, а ще характеризираме, затова всеки може да разбира това, както иска - като добродетел или недостатък. Топлина, идваща срещу топлината - това придава гъвкавост, пластичност, способност да се нагодиш към всичко, също и към чуждия народен характер. Ако проследим историята, тя показва как отделните германски племена са били погълнати от чужди народи, приели са чужди елементи. Това ще Ви потвърди всичко, което беше казано сега.

От казаното днес най-ярко проличава големият контраст между азиатския Изток и американския Запад. Може да се каже, че именно светлината и дори това, което се намира над светлината в етерното, използва народната душата на Изтока, за да достигне до човека, въпреки че се излъчва обратно от Земята. На Запад това е подземният елемент, това, което се намира под Земята. - Това може да ни отведе дълбоко в органично-душевния живот на целия земен организъм в неговата общност с човечеството.Тук в никакъв случай нямаме намерение да нараняваме някоя част от земното население или да ласкаем друга част. Но е вярно, че от едната страна е насоченият към духовното прилив на Изтока, докато същността на Запада по-скоро развива тежест в посока надолу, обвързвайки човека със Земята. Дали това повече или по-малко съответства на американския народен характер, оставям на всеки да прецени сам за себе си. Бих казал, че на Изток има надигаща се вълна, а на Запад - отлив, проникване в Земята. Това е животът.

Не изведнъж, разбира се, но в хода на живота, в хода на поколенията, човекът се уподобява на земните условия, приспособява се към тях. Така че, когато един европеец отиде на Изток и там му се раждат деца, на свой ред и на тях им се раждат деца, действащите там обстоятелства изискват да се създадат тези условия. Това оказва влияние върху човека. Наистина е така, че както в нашия физически организъм от рамото никога няма да израсне нос, а винаги ръка, така и в Америка никога няма да се създадат добри йоги. Възможно е да се присадят веднъж, в парниците също могат да се отглеждат всякакви растения, но не то е важното, а онова, което самото развитие изисква в естествената среда. Всичко това е изразено, определено. Природонаучната биология в никакъв случай не е тази, която обяснява какви са условията на Земята. За тази цел трябва да разгледаме например различните начини на действие на народните души, както ги обсъждахме днес, как непроявеното се изразява в проявеното.

По този начин човекът е вграден в начините на действие, които са свързани със Земята. Ако имате предвид това, от една страна ще Ви се стори, бих казал, потискащо за душата колко много човек всъщност зависи от сили, които са свързани по описания начин с мястото на Земята, на което кармата го е поставила в някакво въплъщение. Разбира се, това, че той е поставен там, е свързано с неговата карма. Но въпреки това в описаните отношения може би има нещо потискащо и ако не разгледаме всички обстоятелства, то ще стане още по-потискащо. Ако се върнем към по-старите периоди от земното развитие, ще установим, че колкото по-назад отиваме, толкова по-голяма става зависимостта, за която говорих и толкова повече от тези импулси човечеството се диференцира по земното кълбо. Но земната еволюция носи в себе си възможността хората постепенно да преодолеят тази зависимост, ако не във външната конфигурация, то поне във вътрешния си живот.

Какво би трябвало да се случи - нека си зададем този въпрос - какво би било възможно да се случи, така че тази зависимост от мястото на Земята да бъде някак смекчена, така че човекът по някакъв начин да се измъкне от характеризираната тук необходимост и да получи известна свобода? 

За да стане това, би трябвало по време на еволюцията на човечеството на Земята да се е случило нещо, което на практика да противоречи на зависимостта на човека от нея. Вече обсъдихме всички импулси, които правят човека да изглежда зависим от своето парче земя. Казах: Трябва да се е случило нещо, което да противоречи на тази зависимост, нещо, което да се противопостави пряко на тези условия. - Трябва да се разбере, че това, което би живяло на Земята, различно от всичко, което действа чрез тази зависимост, би имало балансиращ, неутрализиращ ефект върху тези условия. Какво може да бъде това нещо? 

В началото на нашата ера се е състояла Мистерията на Голгота. С течение на времето ние изтъкнахме много нейни особености. Но е достатъчно да изведем пред душата си само една съвсем очевидна, съвсем обща, общоизвестна характеристика на Мистерията на Голгота и ще видим, че дори чрез онова, което е на повърхността на нещата, тази Мистерия на Голгота се представя като нещо особено, уникално в земния живот. Христос Исус е живял сред един народ, който има ясно изразен характер, който прави всичко, което прави, от ясно изразен народен характер. Но това, което се случва с Христос Исус, това, което се случва от народния характер, Мистерията на Голгота, смъртта на Голгота, е в пълно противоречие с този народен характер. Защото нито народът, сред който се извършва Мистерията на Голгота, я включва в своето верую, нито изповядва Христос Исус лично, индивидуално, а го убива, викайки: “Разпни го! Разпни го!” Случва се нещо, което не може да бъде предназначено за един народ; случва се нещо, което има смисъл, само ако се мисли, че е в противоречие с това, което може да последва от характеристиките на народа, това, което народът отхвърля по собствено желание, отменя, унищожава  по собствено желание. Това е тайната на Мистерията на Голгота. Ето защо тя няма народен характер, не израства от народния характер, а противоречи на всичко, което по-рано характеризирахме като зависимост на човека от народния характер. Тя е събитие и същност на Земята, които нямат нищо общо с народния характер, защото само това, което унищожава - смъртта - има нещо общо с този народен характер. Защото това събитие няма нищо общо нито с еврейския народен характер, нито с римския, който действа в същата област; тъй като евреите викатРазпни го!”,  а римлянинът не може да намери вина в него, тоест, той не знае как да реагира на това, което се случва. Цялото нещо се отличава рязко от това, което може да се случи поради народния характер. Това прави Мистерията на Голгота такова събитие, че ако го изучавате внимателно, не можете да го сравните с никое друго. 

Разбира се, мъченици е имало и другаде, но не поради тези причини, които важат за Мистерията на Голгота, са се създали мъчениците. Колкото повече изучавате Мистерията на Голгота, толкова повече ще откривате, че тя се е случила именно защото няма нищо общо с индивидуалния характер на хората, а е свързана с цялото човечество. Ето защо наистина можем да кажем, че от една страна имаме онзи принцип в развитието на човечеството, който се разпростира над него по такъв начин, че има диференциращ ефект. Тогава от диференцираното израства нещо, което не му принадлежи, а има своята особеност именно в това, че е независимо от характера на хората; това е другата страна. Това ще се признава все повече и повече във всяко отношение като същественото в Мистерията на Голгота, че ако трябва да бъде разбрана, тя изисква индивидуално разбиране. Като я разбира все повече и повече, човек постепенно ще каже: земните условия, човешките условия могат да се разберат по един или друг начин, но Мистерията на Голгота стои сама за себе си, тя трябва да бъде разбрана като индивидуална в конкретното, нищо друго не може да се вземе, за да бъде разбрана.  

Търсете в която и да е област: днес проследихме какво действа в човечеството в областта на народната душа. Можем да обясним всичко от областта на народната душа, от началото на човечеството на Земята до наши дни - само не и Мистерията на Голгота и това, което е свързано с нея. Така че бихме могли да открием всякакви области, за които бихме могли да кажем: От едната страна е всичко останало, а от другата страна е Мистерията на Голгота и нейните последици. Вече няколко пъти подчертах, че учените богослови днес трябва да признаят, че не може да се намери историческо доказателство за Мистерията на Голгота, което да я постави в историята. В историята не се поставят събития, за които не могат да се намерят исторически доказателства - само Мистерията на Голгота и това, което е свързано с нея! Защото като еднократен акт тя трябва да е свръхсетивна; за нея нe трябва да има исторически доказателства. Мистерията на Голгота не трябва да бъде приемана от човек, който изисква само исторически материални доказателства. Тя оказва нужното въздействие само върху този, който се издигне до приемането за историческо на нещо, за което не съществуват никакви доказателства. Развитието ще продължи по такъв начин, че външните доказателства за Мистерията на Голгота ще бъдат отмити, ще изчезнат; критиката ще ги отмие. Но духовното осмисляне на развитието на човечеството все пак ще постави тази Мистерия на Голгота като ос на всички земни събития. Тя трябва да бъде духовно разбрана, духовно поставена в историческия процес на човечеството. Точно в това е нейната тайна. Все повече хората ще се научат да търсят не исторически доказателства, а възможността да разберат, че тук е необходимо свръхсетивно разбиране, свръхсетивно осмисляне на едно събитие, случило се на физическия план, за да може човекът да схване връзката му със земното историческо развитие на човечеството в пълния смисъл на думата. Ще говорим за това и следващия път на същото място.

 

Категория: История
Прочетен: 2714 Коментари: 0 Гласове: 10
Последна промяна: 21.03.2023 09:48
Търсене

За този блог
Автор: anthroposophie
Категория: История
Прочетен: 824620
Постинги: 458
Коментари: 15
Гласове: 6146
Календар
«  Март, 2023  >>
ПВСЧПСН
12345
6789101112
13141516171819
20212223242526
2728293031