Потребителски вход

Запомни ме | Регистрация
Тук ще публикувам откъси от непреведените книги на Рудолф Щайнер, както и други тематично свързани материали, неизвестни у нас.
Автор: anthroposophie Категория: История
Прочетен: 841057 Постинги: 459 Коментари: 15
Постинги в блога от Юни, 2021 г.
Миналата година стана известно, че непосредствената околност на  Гьотеанума в Дорнах ще бъде застроена с жилищни сгради, вж. тук: https://anthroposophie.blog.bg/history/2020/03/01/dornahskite-antroposofski-bogove-sigurno-sa-poludeli.1698667

Два големи инвеститора са закупили площта от 25 500 кв.м. на хълма, на който се издига сградата на Гьотеанума - “Щайнер” АД и “Импления”. Съвпадението в името на първата фирма с това на основателя на антропософията Рудолф Щайнер е случайно - строителната компания е основана от дърводелеца Карл Щайнер и няма нищо общо с духовната наука. Цюрихската “Щайнер” АД вече започна да осъществява проекта си за комплекс от 29 апартамента и 16 семейни редови къщи, а базелската “Импления” иска да застрои придобития терен с 60 апартамента. Ето как изглежда теренът, на който смята да строи “Импления”:

                  image

Според “Импления” щели да се отсекат само 14 от наличните в района дървета, но според “Инициатива Дорнах- Арлесхайм” - сдружение на местните жители против застрояването - всички 80 дървета, намиращи се на терена, с изключение на две, ще бъдат изкоренени. Сдружението протестира от 2019г. срещу плановете за застрояване и е представило три независими експертизи, предвждащи тежките поражения, които евентуални строителни работи биха нанесли на защитената природна местност Швинбах Ауе. Въпреки тях “Щайнер” АД започна строителството. 

За съжаление опасенията на жителите се сбъднаха и изкопните работи доведоха до затлачване на изворите в съседната местност Швинбах Ауе, която представлява мочурлив биотоп с три извора, захранващи малка река. 

Защитената територия се намира на терена на Гьотеанума. Заради опасенията, че строежът ще наруши екосистемата на Швинбах Ауе и като собственик, през февруари тази година той подава жалба в съда срещу фирмата “Щайнер” АД. Опасенията никак не са безпочвени, защото, както и инвеститорът след първоначално отричане е принуден да признае, строителните дейности са довели до пресушаване на два от трите извора на терена, както и на едно езерце. 
                     image
                     image
 

                          Строителните дейности в близост до Гьотеанума

В началото на март Матиас Ранг, ръководител на природонаучната секция на Гьотеанума, споделя пред регионалния вестник “Вохенблат”, че е “силно загрижен от развитието на ситуацията” и че от страна на Гьотеанума и “Щайнер” АД се водели разговори. След тези разговори, които според съвместното съобщение за пресата били “много конструктивни”,  изненадващо Гьотеанумът оттегля жалбата си. Фирмата “Щайнер” АД обещала на последователите на Рудолф Щайнер, че нейни специалисти ще “разработят концепция за възстановяване на водния приток”. Щели да се направят дренажи и връзки, да се поемат всички разноски и т. под. на принципа “Дума дупка не прави”. Съвместният протокол, в който двете страни “заедно се застъпват за запазването на защитената природна местност Швинбах Ауе”, е публикуван на 31.3.2021: 

https://www.steiner.ch/de/mediencenter/news/detail/news/491-goetheanum-und-steiner-ag-setzen-sich-gemeinsam-fuer-den-erhalt-des-naturschutzge.html

След конформисткото споразумение на Гьотеанума със строителния Щайнер единствените, които продължават да се съпротивляват срещу строежа, са местните жители и фондацията “Хелвеция Ностра”, която води дело във федералния съд за проверка на строителния район и разрешението за строеж. Обещанията на “Щайнер” АД очевидно са задоволили чиновниците на Гьотеанума, но местните жители се съмняват, че природните дадености ще могат да се възстановят с дренажи и технически инсталации. Според тях увреждането на биотопа поради недостатъчното водоподаване продължава и досега. Друг проблем, който ги тревожи, е че готовите постройки и земята под тях ще бъдат продадени на различни собственици и не е ясно кой ще отговаря за евентуални бъдещи поражения на екосистемата.

Освен това се оказва, че оттеглянето на жалбата на Гьотеанума е било твърде прибързано и напълно погрешно. На 2. май 2021 членове на “Инициативата Дорнах-Арлесхайм” установяват, че от строежа направо в защитената местност се излива огромно количество мръсна вода. Както пише “Вохенблат" (https://www.wochenblatt.ch/wob/aktuell/region/artikelseite-region/?tx_ttnews%5Btt_news%5D=103154&cHash=fdf3d25563f00aaf2c387e9466fd34e2 ), 

на строителната площадка се е образувало езеро от отпадъчни води, които безпрепятствено изтичат в защитената местност. Голямо количество мъртви животни се носят от силно замърсените, токсични отпадъчни води с pH 12 и съдържание на нитрит, сто пъти над допустимата норма, които се изливат направо в защитената местност. Наложило се е да идва пожарната, за да спре с чували пясък мръсните води. Само в следобеда на 2. май е засечено изтичането на 5000 литра отпадъчни води в биотопа, а течът е започнал вероятно още предишната нощ. 

Първоначално “Щайнер” АД отрича за инцидента, но понеже се налага идването на полиция и пожарна, скандалът няма как да се покрие. Затова от “Щайнер” изразяват “съжаление за аварията и благодарят на пожарната”. Причината за наводнението с токсични води било късо съединение в помпената инсталация в резултат на силните валежи. Пак се обещават мерки, както при пресъхването на изворите.

Какво се знае за “Щайнер” АД? Тя е една от големите швейцарски строителни фирми. Основана е през 1915г. - две години, след като в Дорнах е направена първата копка за строителството на първия Гьотеанум. Гордост за фирмата е, че самият Клаус Шваб я е избрал през 1998г. да построи централата на фондацията му “Световен икономически форум” в женевското предградие Колони. В хода на финансовата криза през 2007-2008г . “Щайнер” АД започва да изпитва трудности и през 2010г. е закупена от индийската “ХКК”. („Hindustan Construction Company”). Интересното е, че сделката също е свързана с Международния икономически форум на Клаус Шваб, тъй като и наследникът на основателя на “Щайнер” АД Петер Щайнер, и собственикът на “ХКК” Аджит Гулабчанд покрай участието си в Давос поддържат контакти от години. В сайта, посветен на стогодишния юбилей на “Щайнер” АД, сервилно наричат Шваб “кръстник” на сделката, а той пък скромно обяснява, че влиянието му било преувеличено: https://www.100jahresteiner.ch/partner-und-pioniere/klaus-schwab

При такива инвеститори с индийски пари и контакти със самия Голям занулител, който напира да свързва човешките мозъци с компютър, човек почва неволно да се пита какво наистина е накарало служителите на Гьотеанума да оттеглят жалбата си. Дали е надделял страхът от впускане в продължителни съдебни дела, които да влошат още повече тежкото финансово положение на Гьотеанума? Дали наивно са повярвали на обещанията на влиятелната фирма или са били движени от обикновен конформизъм, който е обичаен за тях? Защото днешните разпоредители на Гьотеанума не за пръв път се движат по вълната на конформизма, и то все във връзка с важни за Ариман дела - ваксините, попълзновенията на мормоните към Рудолф Щайнер и неговите трудове, джендъризма в немския език и т.н.

Преди разочарован да обърне гръб на антропософите (но не и на Рудолф Щайнер), талантливият естонец Валентин Томберг през 1940те години вижда свръхсетивно в Антропософското общество много хора, които някога са били “крадци и престъпници, избягали в него от съдбата си.” Той дава за пример някогашните убийци на Юлиан Отстъпник. Дали това е вярно, може да прецени само човек със съответните способности, запознат с ръководния състав на Гьотеанума от 40те години. Но който следи събитията, случващи се в Дорнах през последните години, може не без основание да допусне, че традицията е продължена и в наши дни.

 

 

Категория: История
Прочетен: 2056 Коментари: 0 Гласове: 9
Последна промяна: 11.06.2021 23:33

 

Из книгата “Природните духове - трета част” (Фленсбург, 2004) на Волфганг Вайраух, с посредничеството на Верена Щал фон Холщайн

Кордон - пастирът на телесни елементарни духове

Елементарният дух на физическото тяло е същество, за което Рудолф Щайнер не е говорил. То служи само за поддържане на физическото тяло и в никакъв случай не трябва да се бърка с ариманичния или луциферичния двойник на човека. Този дух не обслужва привързаностите и страстите на душата и затова често е в конфликт с тях. В следващия “разговор” Кордон разказва какви са неговите задачи в тялото и как човек може  да влезе в контакт с него. В началото научаваме нещо и за смяната на областите на отговорност при природните духове. 

Кафявият на тези координати

В.В.: Добър ден.

Кордон: Добър ден, господин Вайраух.

В.В.: Можеш ли да кажеш нещо за себе си? Кой си ти?

К.: Това е много просто. Аз съм сега твоят Кафяв 1.

В.В.: Моят?

К.: Да. Аз съм Кафявият на тези координати, на тази област. Всеки човек, който идва тук, навлиза в моя район на действие. 

В.В.: Значи ти се грижиш за телесните елементарни духове, които се движат в тази област?

К.: Точно така, съвсем просто е.

В.В.: Колко голяма трябва да си представя твоята област?

К.: Североизточната част на Долна Саксония. Аз съм избран от съвета на човешките Кафяви за представител, за да разговарям с вас хората. Обикновено аз съм Кафявият само на тази малка местност тук, но заради разговорите с хората моят обхват на отговорност беше разширен…

В.В.: Какво означава "представител" и какви задачи имаш ти по-конкретно?

К.: Духът на твоето физическо тяло е твоят личен домашен дух. А аз съм “началник” на много такива духове, но с Верена не намираме подходящо човешко понятие. Понеже Кафявият беше представен като пазител на домашните животни, хората най-добре биха ме разбрали, ако се нарека “Кафявият на хората”.  Аз съм “пастир” на елементарните духове на физическите човешки тела, това би било подходящото понятие.

В.В.: Колко такива пастири съществуват на Земята?

К.: Труден въпрос, защото броят им в различните земни области е различен.

В.В.: Тогава колко са в Германия?

К.: Около 12 000, броят им зависи от гъстотата на населението. За нас не е проблем да преодоляваме времето и пространството, но е проблем, че имаме твърде много питомци, тоест хора.

В.В.: Значи вие имате област на действие и се грижите за този, който навлезе в нея, а който я напусне, отпада от вашата отговорност?

К.: Да. Затова много хора изпитват физически неразположения в определени области, защото не се разбират с местния пастир. Колкото по-далеч отиват, толкова по-големи стават различията. Много хора, прекарващи отпуската си в далечни райони, имат проблеми с адаптацията. Тези проблеми се дължат на факта, че съответният телесен елементарен дух на туриста не може да се съчетае с дейността на местния пастир. Пастирите са зависими от координатите, ето защо са много различни. Другата земна област е обитавана от друг тип хора и това е въпрос не толкова на раса, колкото на мястото, на което живеят хората.

“Понякога той жално плаче”

В.В.: Какво означава твоята функция на заместник?

К.: Аз съм заместник на ангел, най-висшият дух сред пастирите на телесни елементарни духове е едно ангелско същество. 

В.В.: Какви задачи имаш?

К.: В момента аз съм “книгата за оплаквания” на твоя личен телесен елементарен дух. Когато не те разбира, а това се случва много често, защото вие хората сте твърде разхвърляни, той се опитва с моя помощ  да установи каква всъщност е твоята воля. Това обаче се отнася само до областите, свързани с физическото ти тяло. Понякога той сякаш жално плаче, понякога се чувства добре, аз му давам съвети във всеки случай. Нашата задача и дейност ще стане излишна в момента, когато човекът поеме сам всичко, което вършим ние. С радост очаквам това време.

В.В.: Има ли сред телесните елементарни духове различни категории или всички са еднакви?

К.: Телесният елементарен дух предпочита малкото име на човека. Въпреки че елементарните същества нямат пол, телесните елементарни духове имат характера на обратния пол. Така и твоят дух е по-скоро “женски”. Нездравословното поведение на хората създава проблеми за духовете на физическите тела. Това е повсеместно, защото вие се поддавате на вашите страсти. Разбира се, елементарният дух на женското тяло е различен от този на мъжкото, защото жените могат да раждат. Телесните духове при мъжете са особено активни в тестисите и правят възможно образуването на семенната течност. Това са специфичните фини задачи на телесния елементарен дух. Самият човек с неговия дух няма никакво влияние върху тази част на тялото си или върху пола на детето.

В.В.: Полът от телесния елементарен дух ли се определя?

К.: Да, той го съгласува с ангелите, подготвящи човешката инкарнация. Преди всичко заедно с ангела-пазител на съответния човек. Елементарният дух очаква времето, когато човекът постепенно ще поеме функциите на ангела, но и същевременно се страхува от това време. Едва тогава човекът ще работи съвместно с нас, а после постепенно и това сътрудничество ще приключи, така че човекът ще може сам да поеме работата върху физическото си тяло. Но ще мине много дълго време, преди да бъде достигнато това състояние.

В.В.: Значи един ден човекът ще може сам да контролира всички функции на физическото си тяло - дишане, кръвообращение, храносмилане и т.н.?

К.: Да, дори и растежа на косата. Първото, което ще настъпи, ще бъде изчезването на способността за раждане. То ще става по друг начин.

В.В.: Ще успее ли човекът да се справи с това? Ако вярваме на сведенията, дадени от Рудолф Щайнер, не ни остават много инкарнации до тогава, може би около десет.

К.: Но това е много дълъг период от време. Може би човекът няма да услее да се справи с всичко. Гледай да правиш много евритмия, тогава ще ти е по-лесно.

Да обичаме елементарния дух на физическото си тяло

В.В.: Какво може да направи човек като начало, за да има по-добър контакт със своя телесен елементарен дух?

К.: Най-напред се опитай да го обичаш, това е важна предпоставка. Тогава постепенно той ще развие доверие и няма да се крие от теб. При важни въпроси можете да се опитате да уговорите определени сигнали, това е възможно. Ако се развиеш още повече и стигнеш до ясновидство, можеш да се опиташ да го видиш. Става въпрос за елементарен дух и той обитава света на елементите.

В.В.: В коя част на тялото седи той, навсякъде ли е или има определено място?

К.: Може да бъде навсякъде. Обикновено не е в областта на главата, защото там човекът вече е поел много функции. Често седи между плешките или в раменната област. Неслучайно някога са изобразявали магьосниците и вещиците с черна котка на рамото, това е свързано с телесния елементарен дух. 

В.В.: А може ли този дух да напуска тялото?

К.: И да, и не. Докато човекът е жив, не може, но при преживявания, близки до смъртта, се е случвало. Ако погълнеш цианкалий, твоят телесен елементарен дух ще експлоадира.

В.В.: Има ли ситуации, в които той напуска тялото, но човекът не умира? 

К.: При специфични увреждания се срещат и спящи духове - при хора, които почти не могат да си служат с физическото тяло. Но телесният елементарен дух не може просто да го напусне, тогава човекът би рухнал. 

Да няма преодоляване на физическото тяло

В.В.: Как в ежедневието може да се поддържа връзката с телесния елементарен дух? Какво трябва да прави човек? 

К.: Да се опита да почувства какво би се отразило добре на тялото му. Нямам предвид какво ще е приятно на душата, тоест насладите. Освен това човекът трябва да престане да гледа на тялото си като на шлака или бунище. Защото точно така мислят някои хора с аскетичен уклон, а това се среща и в антропософските среди. Физическото тяло не трябва да се преодолява - който мисли така, ще се размине с телесния елементарен дух. Такова отношение затваря пътя към него. Ти трябва да гледаш на физическото си тяло като на възможност да действаш във физическия свят и затова то трябва да е в адекватно състояние. За тази цел тялото ще бъде спешно необходимо още твърде дълго време. Тялото трябва да се уважава като такова. Не трябва да се издига в култ, но и човек не бива да се преструва, че то не съществува. 

В.В.: Значи тогава различните индийски методи за отстраняване от земното са неправилни или подранили? 

К.: Да. Човек може да се махне от Земята само с нея. Земята е твоето тяло. 

В.В.: Можеш ли да дадеш практически съвети как да влезем във връзка със собствения си телесен дух?

К.: Можеш да се опиташ да получиш общ образ на тялото си с всичките му белези и слабости, тогава ще се доближиш към него. Това е основното упражнение. Но това трябва да е положителен образ, който представя тялото като храм за Аза. Това упражнение не е лесно. 

В.В.: Можеш ли да нарисуваш свръхсетивния образ на телесния елементарен дух?

К.: Той променя образа си, може бързо да го варира. Впрочем това му доставя голяма радост. Твоят дух е пълничък и рус. 

В.В.: Как е възможно това?

K.: Защото е необходимо да се даде резонанс на твоето същество. Но той може и да се променя съществено, принуден е да изтърпява много неща. 

В.В.: Ако двама души са в контакт, тогава общуват ли и техните телесени елементарни духове? 

К.: Да и на това се дължи чувството, че не можеш да "дишаш" някого. То е израз на поведението на телесния дух. Но това общуване има само второстепенна роля. 

В.В.: А как става така, че някои духове не могат да се понасят един друг? 

К.: Телесните елементарни духове са предубедени, те са много тясно свързани с човешкото тяло. Затова по принцип отхвърлят хора, които са в кармична дисхармония с техния човек. 

Слънчевата среда на Земята

В.В.: Къде отива телесният елементарен дух, когато човек умре? 

К.: Той преминава през цялата Земя като отражение на пътя, който изминава човекът между смъртта и новото раждане през планетните сфери. И когато човекът се инкарнира пак, духът отново влиза в него. 

В.В.: Рудолф Щайнер нарича най-високата точка между смъртта и новото раждане “полунощен час на битието”. От една страна това е най-отдалечената от Земята точка, от друга страна е горе-долу средата на времето между смъртта и новото раждане. Има ли този полунощен час на битието отражение по пътя на телесния елементарен дух през Земята?

К.: Да, това е центърът на Земята, слънчевата среда на Земята.

В конфликт със света

В.В.: Имаш ли да кажеш още нещо?

К.: Трябва да задълбочим разговора и по друг повод, лично за теб. Сънят при теб е много недостатъчен. На обед трябва да спиш или поне да почиваш половин час. Можеш да четеш и вестник, но по-добре е без вестник. Важното е да го правиш винаги по същото време. 

В.В.: Защо по същото време? 

К.: Защото телесният дух може да се настрои и да изпълнява по това време на спокойствие дадени задачи, които трябва да извърши. Така може и да планира много по-добре деня. При нередовен живот той трябва непрекъснато да се нагажда наново и тогава друга работа остава несвършена. Затова именно при децата, които растат, е изключително важно да имат ритмичен живот. Защото заедно с тях расте и телесният елементарен дух.

В.В.: Само ритмичният живот ли му помага или има и друг начин човек да му съдейства?

К.: Помага му и вътрешното спокойствие. Когато човек живее активно, върши много задачи, това за света може да е добре, но не и за телесния елементарен дух. Той често е в конфликт със света, защото за него ти самият си важен, а не светът.

В.В.: Това е ужасно и човек може да му съчувства!

К.: Точно така. Проумееш ли това, той ще спечели много. Затова трябва понякога да му казваш, че имаш десет минути време, през което няма да правиш нищо и в тях ще му предоставиш поле за действие. Това също ще му помогне.

В.В.: Има ли между телесните елементарни духове различни степени или някаква йерархия?

К.: Той расте заедно с тебе и като дойдеш за следващата си инкарнация, пак е съвсем малък, защото получава нов план за ново физическо тяло, което трябва да изгради. Той е строителят на твоя материален живот, а също и този, който от 35тата година нататък започва да го разрушава. Колкото повече кармични болести са вградени във физическото тяло, толкова по-трудна е работата на неговия елементарен дух. Но като “остарее”, той става по-способен. Той също расте с всяка инкарнация. При млади души, които не са се прераждали често, той има съвсем детински характер.

В.В.: Може ли и той да учи, ако човекът се занимава с духовни въпроси?

К.: Не непременно. Трябва да помисля.

(Дълга пауза)

Духът на средноевропейците: На следващата степен от развитието на Земята ние ще поемем същите функции за следващите същества, които ще изминават азовата си форма. Функцията на спътника на Аза ще се запази толкова дълго, колкото и този космос - от състоянието на Стария Сатурн до бъдещия Вулкан. Ангелите и архангелите също действат в човешките тела, дори и тогава, когато тези тела не са изградени от земна материя. Когато ти вече няма да съществуваш материално, ще дойдат други същества, които пак ще се нуждаят от съответно обучени телесни елементарни духове, защото на следващата степен от развитието на Земята ще последва азовата степен на сегашните животни, макар и не под формата на днешната материя. Телесните елементарни духове се научават в материята чрез твоята транссубстанциация да се справят с новата материя, с новото азово тяло. Тя всъщност няма да е по-твърда от материята на сегашната степен на земното развитие. Ще бъде така устроена, че азовете на животните да могат да се удрят в нея, както вие сега се удряте в нея, за да развиете свободата. 

В.В.: Кой каза това? 

Верена Щал фон Холщайн: Няма да повярваш, но това беше духът на средноевропейците, когото телесният елементарен дух повика, защото не можеше да отговори на въпроса ти. 

В.В.: Как беше разговорът за теб? Ти говореше съвсем бавно.

Верена: Много труден 2. Все едно четеш текст, естествено не с физически шрифт, това бяха чисти понятия, езикови понятия. При общуването с повечето от другите елементарни духове аз получавам поредици от понятия, които превръщам в език. Този дух току-що му даде езикови понятия, които само трябваше да облека в немска форма. Но някои понятия не съществуват на немски и е трудно. Езикът в качествено отношение се намира едно ниво по-долу, той в известен смисъл е по-несъвършен.

 

1 “Кафявият” е наречен духът, отговарящ за домашните животни в двора на Верена Щал фон Холщайн в предния том на поредицата. 

2 Подробности за начина на контактуване има в този пост: https://anthroposophie.blog.bg/drugi/2019/04/01/horata-postepenno-triabva-da-poemat-rykovodstvoto-na-prirodn.1651390

 

 

 

 

 

 

 
Категория: История
Прочетен: 2749 Коментари: 0 Гласове: 10
Същност на телесния елементарен дух според хората, които са го наблюдавали свръхсетивно

Според Томас Майер1 "телесният елементарен дух има телуричен (земен) характер и ни свързва със Земята и женската енергия, както ангелът ни свързва с духовния свят. Той управлява и поддържа силовите потоци в етерното тяло и лежи в основата на това, което се случва в него, но се намира една степен по-високо."

Сходни са и твърденията на известния словенски скулптор, геомант и изследовател на елементарните духове Марко Погачник2, според когото задачата на телесния елементарен дух е да поддържа  в равновесие и хармонично взаимодействие многобройните телесни функции. В този смисъл той е телесното съзнание на човека и Погачник дори го нарича "нашия елементарен Аз": "Ролята на земните елементарни сили вътре в човешкото същество може да се разбере, изхождайки от факта, че душата на човека се нуждае от по-съществена поддръжка за въплъщението си, отколкото може да даде телесната структура сама по себе си. За да има възможност да се инкарнира, душата трябва да знае как духът може да се изрази в условията на материализираното пространство, т.е. твърдата материя. Това знание или мъдрост са натрупали елементарните същества в течение на безкрайно дълги периоди от време в хода на своето участие в процесите на материализация на земните системи. Към тази мъдрост е съпричастна всяка човешка душа, поради това, че във времето на инкарнацията тя споделя своето жизнено и телесно пространство с едно елементарно същество, което аз наричам "елементарния Аз на човека". 

Марко Погачник е човек на изкуството и освен, че онагледява с рисунки възприеманите от него същества, той има поглед и върху изобразяването на елементарните духове в живописта и скулптурата. Един от интересните примери за това според него 3 е картината на Тициан "Въведението на Мария в храма" (1534-1538), заемаща цяла стена в бившата "Scuola della Carita" във Венеция. 

            image

                              Тициан, "Въведението на Мария в храма"

На тази картина, както пише Погачник, телесният елементарен дух е нарисуван като старицата, седяща отпред до стълбите. Малката Дева Мария е представителката на човешката душа, обгърната от прозрачно яйце, пристъпваща по степените на духовния път, изобразен като стълба. В подножието на стълбата, между мъртва кокошка и кошница с яйца, седи старица, цялата загърната и с ужасни черти на лицето. Именно тази старица е телесният елементарен дух, който управлява жизнените цикли между раждането и смъртта и това е загатнато чрез поставянето на старицата между мъртвата кокошка и кошницата, пълна с яйца. Така според Погачник Тициан е показал "тайната връзка между душата и личното телесно елементарно същество, което е частица от Земята и определя до голяма степен човешкия живот." 

Това елементарно същество немската духовна лечителка Маргарете Зенекамп го вижда като "пулсираща светлинна клетка, изпратена от майката Земя за всяка душа"4. Друга лечителка, контактуваща с телесния елементарен дух на пациентите, Розвита Захер, вижда телесните елементарни същества на своите пациенти като малки човечета. За антропософската лекарка д-р Астрид Енгелбрехт те често пъти са "умалено копие на своя човек, макар че понякога някой крехък човек може да има буен, силен телесен дух, а при друг енергичен, активен човек се наблюдава едно претоварено, сърдито телесно същество, което е твърде преуморено"5. Интересно е, че различни хора локализират съществото на различни места - Томас Майер го вижда разположен в областта на гърдите и торса, докато за Марко Погачник то е в областта на втората чакра. 

Ето какво казва още Маргарете Зенекамп: "Телесният елементарен дух работи тясно с етерното тяло и затова някои ги отъждествяват. Долното етерно тяло, което подхранва и организира физическото, силно зависи от формата на телесния елементарен дух, който може да се движи свободно, докато тази част на етерното тяло обикновено не го може.... Той е самостоятелна същност, но е зависим от етерното тяло, като предава всичко съвсем неутрално нататък. Всички мисли и емоции се вписват като енергии в тялото. Всеки телесен елементарен дух бива придаден от Земята към една душа. По волята на душата той изгражда човешкото тяло от четирите елемента и никога не би направил нещо против нас, а се нагажда към волята на човека. Телесният елементарен дух единствено ни служи и поддържа енергията, от което сам страда. Когато една инкарнация приключи, той се връща обратно в Земята и не може да се свърже с друга душа. Той съществува заради една конкретна душа и изчаква до следващото й въплъщение, за да продължи работата си.... Вчера получих и образ за мястото, където тези духове пребивават, това са вътрешни пространства в земното поле, които са подобни на пещери. Земята като майка-закрилница предоставя места, където телесните елементарни духове се оттеглят да си отдъхнат след една инкарнация. Много е трудно и изцеждащо силите, когато трябва да се понасят всички лудости на хората. Както душата след смъртта се издига в духовния свят и най-напред си почива там, така и телесните елементарни същества имат места за почивка и възстановяване, където подхранващите сили на Земята ги зареждат отново." 

На въпроса дали човекът може сам да влезе в контакт със своя телесен елементарен дух, д-р Енгелбрехт отговаря 6 : "Разбира се, те очакват това и то става все по-неотложно. По-рано елементарните същества, включително и телесните, са били ръководени от ангелите. При днешните хора ангелът се е отдалечил на известно разстояние. Прекрасно е да се наблюдава колко близо е все още ангелът до децата и юношите, така че те сякаш са обгърнати от крилата му. Но щом започне да се събужда съзнанието, настъпва отдалечаване, защото човекът не би могъл да се развива, ако остане завинаги под крилата на ангела си. И тази дистанция е проблем за телесния елементарен дух, защото той вече няма достатъчно водачество. Даже може на мястото на ангела да се появи друг водач и от това възникват например зависимостите. Всъщност телесните елементарни същества очакват да ги ръководи човекът. Често преживявам как те ме гледат като изгубени деца... Когато човекът влезе в контакт с тях, започва едно съвместно развитие. Тогава човешкият дух поема задачата, по-рано е изпълнявал ангелът". 

Подобно нещо казва и Маргарете Зенекамп: "Моят телесен елементарен дух има настойчивата молба хората да осъзнаят въобще, че тези духове съществуват. Никой човек не е сам, всички имаме своя ангел-пазител, това е връзката с духовния свят. Връзката със Земята, това е преди всичко телесният елементарен дух. Тези същества искат ние хората да забележим, че те съществуват и ни служат и че разполагат с много повече възможности, отколкото ние използваме. Това е копнежът на Земята, свързан с нас хората. Има голям потенциал това да влезем в съзнателен, любящ контакт с нашето тяло, за да излекуваме слабите си места и болести, но също и за да развием творческите си сили. Известно е например, че когато напредналите учители като Исус дематериализират тялото си, това става в контакт с телесния елементарен дух ... Има безкрайни възможности да се работи с материята, такива неща са се случвали винаги на нивото на великите духовни учители."  

Всички цитирани автори са на мнение, че установи ли човекът контакт със своя телесен елементарен дух, той придобива все по-голяма власт над него и ако не се поддържа правилно контактът, след това телесният дух ще се чувства още по-зле. Ето защо по отношение на човека той е винаги раздвоен, като едновременно копнее за контакт и се страхува от него.

Съзнателно включване на телесния елементарен дух в процеса на лечение 

За човека е добре да поддържа съзнателна връзка с личното си елементарно същество, което страдайки, търпеливо се подчинява на всичките му приумици, страсти, внезапни пориви към нездравословни храни и.т.п. Въпреки всички тях то се стреми да поддържа физическата обвивка в изправност и все пак знае кое лечение ще е най-добро за човека, ако той заболее. Както твърдят цитираните източници, с негова помощ можем да се избавим от страдание, за което медиците не виждат лек или предвиждат методи, които по различни причини ние не одобряваме. Особено важно е сътрудничеството с телесния елементарен дух при налагащи се химиотерапии или трансплантации. В последния случай ако духът не иска при него да се "настани" чужд елемент, тялото ще реагира с отхвърляне. Но както казва лечителката Розвита Захер 7, "ако се обърнем с любов към нашите елементарни същества, включим ги в живота си и им обясним защо сме решили да се подложим на дадена операция или терапия и им поръчаме да участват и те в нея, то операцията ще бъде много успешна. Тогава и телесните елементарни същества ще изпълняват с радост задачата си."  

В лекцията на Рудолф Щайнер, спомената в предния пост 8, говорейки за "етерното същество" в нас, той се спира и на бъдещите методи на лечение: "В бъдеще ще се появи вид медицина, която особено много ще се съобразява с това, което казах сега. Ще има един медицинско-психологически начин на разглеждане, който ще установява как един или друг сателит се отнася към етерното тяло, и след това ще може да се определя здравословното състояние на пациента."

Радостно е, че вече има и антропософски лекари, които при лечението на пациента се стремят да осъществяват връзка с елементарния дух на неговото тяло. Цитираната д-р Астрид Енгелбрехт е сред пионерите в тази област и според нея "всяко лекарство трябва да бъде одобрено от телесния елементарен дух, защото ако той не може да се сработи с лекарството, за него то ще бъде допълнителна тежест, която трябва да носи." Заедно със сътрудниците си д-р Енгелбрехт разработва нови лекарства, при които субстанциите се потенцират в деня, който е най-подходящ съотв. за корените, листата, цветовете, плодовете и т.н. и в зависимост от положението на Слънцето, Луната и другите планети. Тази дейност се осъществява с помощта на някои по-високопоставени елементарни същества, като контактът с тях се опосредства от Верена Щал фон Холщайн, която с течение на годините е изградила диференциран начин на общуване с елементарни същества от различно ниво. Д-р Енгелбрехт констатира, че космическите сили в субстанцията, която приема пациентът, действат и като един вид компенсация, защото чрез тях той получава храна от Космоса. Тя донякъде уравновесява липсата на човешко ръководство, в случай че при пациента се наблюдава такава. Д-р Енгелбрехт използва и диагностиката на традиционната медицина за потвърждение на това, което наблюдава в аурата на човека, но за всяко приложено лекарство, тя непременно търси и потвърждение от телесния елементарен дух на пациента. По този начин ефектът от медикамента се появява изумително бързо. Интернет страницата на дружеството на д-р Енгелбрехт е isis-verein.de. 

1 Срв. Томас Майер, "Сътрудничество с елементарните същества", Сарбрюкен, 2010.

2 Срв. Марко Погачник, "Пътища за изцеление на Земята", Мюнхен, 2001. 

3 Срв. Марко Погачник, "Елементарните същества", Мюнхен, 2007.

4 Вж. 1. 

5 Пак там.

6 Пак там.

7 Пак там.

8 СС 168, лекция от 3.12.1916.

 

 

 

Категория: История
Прочетен: 1895 Коментари: 0 Гласове: 9
Търсене

За този блог
Автор: anthroposophie
Категория: История
Прочетен: 841057
Постинги: 459
Коментари: 15
Гласове: 6204
Календар
«  Юни, 2021  >>
ПВСЧПСН
123456
78910111213
14151617181920
21222324252627
282930