Потребителски вход

Запомни ме | Регистрация
Постинг
14.02.2020 08:07 - Картина, изобразяваща двете деца Исус
Автор: anthroposophie Категория: Изкуство   
Прочетен: 1283 Коментари: 0 Гласове:
6

Последна промяна: 18.02.2020 15:06

Постингът е бил сред най-популярни в категория в Blog.bg Постингът е бил сред най-популярни в Blog.bg
image

 

Тази картина, която някои приписват на самия Амброджо Боргоньоне (1453-1523), а други на ученик от неговата школа, показва двете различни деца Исус, които са описани в евангелията на Матей и Лука. До 12-годишна възраст те се развиват като отделни личности, след което Азът на момчето от евангелието на Матей преминава в другото от евангелието на Лукс. Малко след това момчето, описано от Матей, умира, а в другото момче в по-късна възраст при кръщението в река Йордан слиза Христос. Ето част от лекцията на Рудолф Щайнер, изнесена на 22.11.1913 в Щутгарт (намира се в СС 148 “От изследването на Акаша. Петото евангелие”, но не е публикувана в българското издание):  

“Искам да започна с момента, който в евангелието на Лука е представен като появата на 12-годишния Исус сред книжниците в Йерусалим, където той им прави поразително впечатление с мъдрите, величествени отговори, които бил способен да им даде. Както разказва евангелието на Лука, там го намират неговите роднини, които го били загубили. Знаем, че тази поява се дължи на една голяма промяна, случила се в живота на Исус, която може да се разбере само с помощта на духовната наука. Знаем - нека повторя накратко -  как приблизително в началото на нашето летоброене се родили две момчета Исус. Едното произхождало от т.нар. Соломонова линия на дома Давид и в него бил инкарниран духът или можем да кажем Азът на Заратустра. Знаем, че това момче Исус пораснало с една голяма дарба, която става разбираема, ако ни е известен фактът, че то носело в себе си Аза на Заратустра.  

Знаем, че приблизително по същото време се родило другото момче Исус от Натановата линия на дома Давид, но то слязло на земния план с качества на характера, съществено различаващи се от характера на момчето от Соломоновата линия. Докато Исус от Соломоновата линия проявявал особен талант за всичко, което действало от обкръжението му като произхождащо от дотогавашните постижения на човешката култура, другото момче Исус било лишено от всякакъв талант по отношение на онова, до което човечеството било стигнало в своето развитие. То не можело напълно да усвои нещата, на които искали да го научат от това, което хората били овладели в хода на историческото развитие. Обаче този Исус проявявал прекрасна дълбочина и щедрост на сърцето и душата, такава пълнота на чувствата, която изследователят на Акаша, насочил поглед към мястото на човешкото развитие, където може да бъде открито и наблюдавано това момче, не може да сравни с никое друго дете. 

След това двете деца пораснали и когато станали на около дванайсет години, Азът на Заратустра преминал от едното в другото дете и именно момчето от Натановата линия с Аза на Заратустра в себе си било онова, което дало величествените, могъщи отговори на книжниците в Йерусалим.

Следователно тук станало обединение на своеобразната природа – другояче не може да се каже - на Натановото момче с Аза на Заратустра. Знаем също и аз съм го излагал при по-раншни поводи, че истинската майка на Натановия Исус скоро умряла, както умрял и бащата на другото момче, така че майката на Соломоновото момче (което малко след това също умряло, защото вече бил безазово, сякаш изсъхнало) и бащата на Натановото момче се събрали в едно семейство. Доведените деца, родени от майката и бащата от Соломоновата линия, също се преселили и заживели в Назарет. В това семейство, тоест с доведената си майка, растяло и Исусовото момче, носещо в себе си Аза на Заратустра, без естествено да знае на тази възраст, че в него е Азът на Заратустра.”

Ето какво казва за картината, изобразяваща двете момчета Исус в храма, изкуствоведката Хела Краузе-Цимер в книгата си “Двете момчета Исус в изобразителното изкуство” (Щутгарт, 1969):

“Тази картина, която някога е била изложена в северния страничен кораб на църквата Сант’Амброджо в Милано, а сега се намира в музея към нея, ни показва в пълен размер и недвусмислено второто момче Исус… Момчето, което се намира в центъра на картината е в своята силна, цъфтяща младост и владее цялата композиция. В него няма никаква слабост. Мекотата на детинското излъчване се смесва със сериозното му изражение. То отправя продължителен поглед към сцената, в която пред разтворените ръце на Мария стои второто момче. С жест на сбогуване това момче оставя зад себе си храма и присъстващите и е готово да си тръгне. Еднаквата прическа и простата дреха го правят да изглежда като брат на момчето в центъра, но колко по-нежно, бледо и прозрачно е лицето му, обърнато настрана, без да е съвсем в профил! Сбогуването му отвлича вниманието на няколко свещеника от момчето в центъра, както и на самото него.

Що се отнася до цвета на дрехата, по-рано тя е била розова у момчето в центъра на картината и светлозелена при долното момче. Но след реставрацията през 1950г. долното момче е в розово, а горното има червена дреха. Така те са цветово почти изравнени, като нюансът на дрехата на долното момче е по-слаб. Ако последната реставрация е възстановила оригинала, то би трябвало междувременно дрехата на долното момче да е била покрита с друг цвят боя…Силно се отличават ореолите около главите им. Този на седящото на престола момче е толкова светъл, че можем да го наречем нюансирано бял, докато предното момче и родителите, стоящи до него, имат ярки, червеникаво-жълти ореоли. 

Интересен е погледът на предното момче – неговото ляво око гледа надясно, подкрепяйки жеста на ръката, с която то сочи към събраните хора и същевременно се сбогува с тях. Дясното му око обаче гледа направо, сочейки към пътя, по който то ще тръгне сега. Казано анатомично, очите му се кривят. Те, както и жестовете му, са различни. Това е една фина, но напълно ефикасна черта и се вижда как грижливо и до най-малките подробности художникът е изработил сцената.”

 

 




Гласувай:
6



Няма коментари
Търсене

За този блог
Автор: anthroposophie
Категория: История
Прочетен: 819451
Постинги: 456
Коментари: 15
Гласове: 6098
Календар
«  Март, 2024  
ПВСЧПСН
123
45678910
11121314151617
18192021222324
25262728293031