Потребителски вход

Запомни ме | Регистрация
Тук ще публикувам откъси от непреведените книги на Рудолф Щайнер, както и други тематично свързани материали, неизвестни у нас.
Автор: anthroposophie Категория: История
Прочетен: 819431 Постинги: 456 Коментари: 15
Постинги в блога от Юли, 2020 г.
В петък, 24. юли, 2020, на откритата сцена край Панчаревското езеро Софийската опера представи “Рейнско злато” на Рихард Вагнер. Участниците вече имат опит в поставянето на Вагнер край езеро, защото още през 2015г. представиха с голям успех целия “Пръстен на Нибелунга” в баварския Фюсен, край брега на езерото Форген. Акад. Пламен Карталов явно има интуитивен усет за значението на етерната атмосфера и за това, че е добре да се поставят именно Вагнеровите опери на открито, в които голяма част от действащите лица обитават етера. “И езерото, и природата, и небето участват в картината на спектакъла на открито”, каза той в интерво по повод откриването на лятната сцена “Музи на водата” на Панчаревското езеро. Тук несъмнено е прав. Карталов по принцип има усет как да бъде представено едно произведение, така че да въздейства максимално, да бъде атрактивно, пищно и ефектно. Спомням си едно представяне на операта “Цар Калоян” на открито през 90те години, в което се появиха истински коне. В Панчарево, незабележимо за публиката, участваха и истински природни духове. А дори зрителите на “Рейнско злато” чуха и хора на Панчаревските жаби, защото представянето на операта беше съпътствано от неуморно вечерно крякане. Жабешкият хор се включваше от храстите край езерото, като в кратките паузи, когато оркестърът и певците замлъкваха, поемаше и солото. Квакащите певци вероятно особено са се оживили, когато Алберих се превърна в голяма зелена жаба, която действително се появи на сцената и развесели публиката.   

Сценографията на софийските представления на Вагнерови опери е дело на известния художник Николай Панайотов, който от 1990г. работи в Париж, но в последните години все по-често е в България. Признавам, че творбите му не ме въодушевяват особено, но в “Пръстена на Нибелунга” той има интересни решения, като например големия въртящ се пръстен или седемте конуса, символизиращи кулите на замъка Валхала
. В Панчарево конусите на замъка Валхала бяха разположени пред срещуположния бряг, ефектно осветявани в различни светлини и към тях Вотан отплува в лодка на финала на представлението.

Изглежда няма отърване от неписания канон, че съвременният прочит на една класическа творба, пиеса или опера, непременно трябва да включва и атрибутите на днешния живот. Така сестрите на Пепеляшка от едноименната опера на Росини са  дефилирали като отиващи на фитнес мацки с анцуг и маратонки, Едип цар се е явявал с размъкнато сако и вратовръзка, все едно е прекарал 12 часа в офиса, Ифигения е звъняла по джиесема на Агамемнон. “Рейнско злато“ пък вече е било поставяно в Германия с Алберих по хавлия и чехли и с рейнските дъщери като някакво външно подобие на тризначките от “Биг брадър”. В Панчарево палавата игра на русалките сред вълните на Рейн беше пресъздадена чрез акробатика на трамплин, а Логе пристигна на сърф (не по езерото, а върху въртящия се пръстен, заемащ центъра на сцената).

Друг белег на съвременната цивилизация е все по-широката употреба на мултимедийни ефекти в театралните и оперните представления. Така представленията на Софийската опера в последните години гъмжат от мултимедийни ефекти, за сметка на все по-оскъдните декори. И докато в някои случаи употребата на мултимедийни ефекти е сполучлива, то широката им застъпеност във Вагнеровите произведения на софийска сцена на моменти ми е предизвиквала главоболие с натрапчивата си ариманична фалшивост. За щастие на Панчаревското езеро това въздействие беше обезсилено от самата природа и невъзможността в нея да се развихри Аримановата виртуалност. Зеленината на отсрещния бряг помагаше за това човек наистина да си помисли, че се намира на брега на Рейн. Сценичната картина се вписа отлично в пейзажа на Панчаревското езеро, което беше един прекрасен естествен декор. 

Оперите на Вагнер са вдъхновени в по-голямата си част от германската митология, разказваща за тайните на еволюцията. Тъй като действащите лица в “Рейнско злато” са свръхестествени създания (богове, природни духове, великани), те несъмнено са развълнували силно природните духове, обитаващи Панчаревското езеро и околностите му. Това можа да се усети по невероятната атмосфера на спектакъла. Всички елементарни същества обичат класическата музика, но тя е особено любима на водните духове. Имах съвсем осезаемото усещане, че и природните духове слушаха внимателно музиката, а на веселото “вага, вая, вагалавая” на Рейнските дъщери, имитиращо движението на вълните, сякаш пригласяха и Панчаревските им посестрими.

С певците на Софийската опера е работил известният музикален педагог Рихард Тримборн, починал преди три години. Плодовете на труда му личат между другото и в много добрата артикулация на немския текст. Наред с вокалните качества тя също е много важна, особено когато певците пеят на чужд език. Някои от артистите бяха съвсем млади и несъмнено тепърва ще се развиват, но участието им в едно такова представление е много важен крайъгълен камък в кариерата им. Отлични бяха Алберих и Водан, съотв. Бисер Георгиев и Мартин Цонев.

Накратко, представлението донесе на публиката едно изключително и необикновено преживяване. От духовна гледна точка беше важно тази опера да бъде изнесена не в салона на Софийската опера (чиято сграда въобще не е била строена с такава цел и в паузите понякога се чува музиката от близкия ресторант), а навън сред природата, и то в етерната атмосфера на водата. Важно е класически произведения да бъдат представяни сред природата, защото така хората, дори без да го осъзнават, помагат на природните духове да “съпреживеят” техните чувства, да опознаят по-добре бъдещите си “ръководители”, които един ден ще поемат тази функция от ангелите. А специално “Рейнско злато” освен положителните емоции сред публиката създаде и един светъл и възвишен контрапункт на астралната мръсотия, взела превес в последните дни в България и основно в София. 

Ето един кратък клип на Софийската опера за представянето на “Рейнско злато” в Панчарево - https://www.facebook.com/SofiaNationalOpera/videos/рейнско-злато-от-рихард-вагнер/1602037066617868/
Категория: Изкуство
Прочетен: 1185 Коментари: 0 Гласове: 9
Последна промяна: 27.07.2020 11:11
Из лекция на Рудолф Щайнер, изнесена на 28. август 1923 в Пенмайнмаур (СС 227 „Познанието за инициацията”)  

Виждате ли, човекът най-напред не взема в светa, през който преминава след смъртта, онова, което живее в неговото физическо и етерно тяло. То се изхвърля, става подвластно на космоса. Човекът взема само това, което е преживял като Аз и астрално тяло във физическото и етерното тяло. От това обаче може да се види нещо изключително важно и значимо.   

Когато човекът ходи по Земята, нарича свое тяло физическото и етерното си тяло - за последното той не знае много, но доколкото живее в силите на растежа и т.н., поне го чувства. Но човек няма право да нарича “свое” физическото и етерното си тяло. Защото негово е само това, което е налично в Аза и астралното му тяло. Това, което съществува във физическото и етерното тяло, макар човекът да живее на Земята, е собственост на божествено-духовните същества. Докато човекът е на Земята, в него живеят и творят божествено-духовните същества. В него те продължават да действат, даже когато човекът в съня си не е в тялото. Той дори би се чувствал твърде зле, ако трябваше сам да се грижи за своето етерно и физическо тяло в непрекъснато будно състояние между раждането и смъртта. Човекът е принуден да предава непрекъснато на боговете своето физическо и етерно тяло; и то най-много в детството, защото детският сън е изключително важен, след това сънят действа само коригиращо, но истински оплодяващ е детският сън в най-първите години.   

Древните епохи на човешката еволюция са разбирали това и са наричали човешкото тяло ”храм на боговете”. Те са усещали, че тази прекрасна постройка на човешкото тяло е храм на боговете и в своите архитектурни творения са пресъздали законите на физическото и етерното тяло - това най-добре може да се види в източната, но също и в египетската и древногръцката архитектура. В начина, по който са представени херувимите в храмовете на Изтока, в начина, по който стоят сфинксовете и колоните, е живо изобразено онова, което хората възприемали като божествено-духовно въздействие в човешкото физическо и етерно тяло. В хода на развитието си човекът е загубил съзнанието си за него. А днес, без да подозира нищо, той нарича съвсем погрешно физическото си тяло свое, докато то в действителност в миросъздаването представлява собственост на боговете. Тъй че когато човек днес казва “нашето, моето тяло”, когато нарича своя собственост онова, което се случва в тялото му, когато е здрав, това е проява на невероятно високомерие от хората на съвременната цивилизация. Наистина, това високомерие е лишено от разбиране и е несъзнателно, но е ужасно, когато казвайки “моето тяло”, хората всъщност предявяват претенции върху собствеността на боговете и са въплътили това високомерие дори и в езика си.    
 
Категория: История
Прочетен: 1240 Коментари: 0 Гласове: 7
Последна промяна: 27.07.2020 08:23
Из лекция на Рудолф Щайнер, изнесена на 1.1.1912 в Хановер (СС 134 “Светът на сетивата и светът на Духа”)  

Беше вече изтъкнато как човешкият ларинкс всъщност е орган на бъдещето, как е призван да бъде в бъдеще нещо съвсем различно, отколкото е днес. Днес той само съобщава чрез думите нашите вътрешни състояния на външния свят, докато в бъдеще ще съобщава всичко, което сме ние самите, тоест това, което ще служи за създаване на целия човек. Той ще бъде бъдещият репродуктивен орган. В бъдеще човекът не само ще изразява състоянието на ума си чрез думата с помощта на ларинкса, но и сам ще се представя в света чрез ларинкса; т. е. размножението на човека ще бъде обвързано с ларинкса.  

Но в този сложен микрокосмос, в този сложен малък свят, който ние наричаме човек, за всеки орган, който сякаш е още в състоянието на малко семенце и в бъдеще ще достигне до по-висока степен на съвършенство, съществува друг орган, който за сметка на него се намира в процес на - да кажем - постепенно намаляване, умиране. За човешкия ларинкс съответният изчезващ орган е слуховият апарат. И в същата степен, в която слуховият апарат на човека ще изчезва постепенно, ларинксът ще става все по-съвършен орган, който ще придобива все по-голямо значение. Ние можем да измерим величието на този факт само ако погледнем назад с помощта на Акашовата хроника в далечното минало на човека и от изследваното в нея успеем да формираме представа за това какво е бил някога слуховият апарат, какво е представлявало ухото. Именно проследяването на ухото в миналото има огромно значение за познанието на човешката същност. Защото в сегашното си състояние този слухов апарат на човека е, тъй да се каже, само сянка на онова, което е бил някога. Този човешки слухов апарат днес чува само тоновете или думите на физическия план, изразяващи се в тонове.  

Той е в известна степен последният остатък от онова, което се е вливало някога в човека чрез слуха, защото някога мощните движения на цялата Вселена са се вливали в този апарат. И точно както днес чуваме земната музика през ушите, така в древните времена в човека се вливала мировата музика, музиката на сферите. И както днес обличаме думите в тонове, така се обличало в музиката на сферите и божественото мирово Слово, което Евангелието на Йоан известява като Словото или Логоса. От духовния свят някога се вливала във всичко, което може да се нарече в стария смисъл слух, небесната музика на сферите и през нея прониквало онова, което говорели божествените духове, докато сега се вливат само човешкото слово и земната музика. И както днес, чрез своите думи и песни, чрез своя тон, човекът вкарва въздуха във форми, така и божествените Слова и божествената музика произвеждали форми.   

А най-ценната от тези форми може да се разкрие по следния начин на душата ни. Наблюдавайте, когато произнесете някоя дума или гласна, например A, как чрез това A във въздуха прониква възможността за образуване на форма. Така някога от мировото Слово в света прониквала формата, а най-ценната от тези форми е самият човек. Самият човек в първоначалното си състояние е бил създаден чрез произнасяне от божественото Слово. Боговете проговорили - и както въздухът идва във форми днес чрез словото на човека, така и нашият свят навлязъл в своята форма чрез Словото на боговете. И човекът е най-ценната от тези форми.   

Слуховият орган обаче тогава бил многократно по-сложен. Сега той се е свил, защото това, което днес имате като външен слухов орган, който прониква само до определена дълбочина в мозъка, се е разпространил отвън навътре върху цялото човешко същество. И навсякъде вътре в човешкото същество се разпространили и вълните, които чрез изговаряне от Божието Слово го разнесли в света. Така че човекът, когато още е бил духовно сътворен, е създаден от слуховия орган. По същия начин и в бъдеще, когато човекът отново ще се издигне на по-висша степен, ще има едно съвсем рудиментарно, много свито ухо. Слухът ще изчезне напълно.  

Ухото се намира в низходящо развитие; но за сметка на това ще се развие до по-висш блясък и по-високо съвършенство това, което днес е само в семенно състояние - ларинксът. И в своето съвършенство човекът ще изговаря това, което може да създаде за света като повторение на своето същество, както и боговете са изговорили човека като свое създание на Земята. Така по определен начин се обръща ходът на мировото развитие. Целият този човек, както го разгледахме, какъвто стои пред нас, е продукт на едно низходящо развитие и когато наблюдаваме един такъв орган като ухото, трябва кажем, че това ухо, което вече е довело до вътрешно удебеляване на костите в него, е така да се каже, в последния етап на низходящото развитие. Слухът като такъв изчезва, но човекът се развива в света на духовността и възходящите му органи са мостовете, които го водят към духовността. Ето как светът на сетивата се съотнася към света на Духа - като светът на сетивата ни се разкрива в умиращите органи, а светът на Духа -  в органите, намиращи се във възходящо развитие.
Категория: История
Прочетен: 836 Коментари: 0 Гласове: 7
Последна промяна: 22.07.2020 09:54

“В едно общество, в една държава имате известен ред; но започват потайно да работят, искат да снемат правителството, някой път по законен ред, някой път по незаконен ред, стават революции. В света са ставали хиляди революции и светът си върви по същия начин. Хората вярват, че като стане една революция, ще стане нещо по-добро. Ще измрат повече хора, повече ще бъдат избити, ще се създаде повече работа, Господ да ги съживи отново. Никаква революция не постига това, което Бог изисква. Защото и онези, които властват, и онези, които искат да снемат властващите, нито едните, нито другите изпълняват волята Божия. Онези, които искат да снемат една власт, не са питали Господа съгласен ли е с това, такава ли е Божията воля. И онези, които управляват, и те не са питали, съгласно ли е всичко това, което се върши, с волята Божия. Той ги гледа отгоре. И в най-тайните места Той вижда какво се върши. Нищо скрито-покрито няма пред Него. Той вижда и разбира. И няма да остане нито едно престъпление в света, което да се не изправи.

 

Из беседата “Моята любов няма да премине”, Учителя Беинса Дуно, НБ, София, 21.2.1932

Категория: История
Прочетен: 1087 Коментари: 0 Гласове: 6
За повечето хора е известна актуалната дейност на Бил Гейтс, който от компютърен гений все повече се превръща в кандидат за месия, искащ да “спаси” човечеството чрез новите технологии. Точно на космическия Великден тази година той има нахалството да обяви в интервю по немската държавна телевизия АРД, че всички седем милиарда земни жители щели да бъдат ваксинирани (https://youtu.be/cL3F6Cd0480). Но не е толкова известно участието на милиардера-специалист по всичко в един друг проект, за който ще стане въпрос тук. Този проект незабележимо за масовата публика, но затова пък доста ефективно работи за премахването на парите в брой по света. 

Става въпрос за Алианса “
По-добро от парите в брой (https://www.betterthancash.org). Основан е през 2012 като международно обединение на правителства, фирми и международни организации с цел да се ускори прехода от парите в брой към дигиталния начин на разплащане. Основни членове на Антикеш-Алианса са фондацията на Бил и Мелинда Гейтс, както и “Мастъркард”, “Виза”, “Кока кола”, “Унилевър” и под. световни компании. Като държави-членки са вербувани множество страни от Третия свят, напр. Афганистан, Бангладеш, Бенин, Руанда, Уганда, Виетнам и др. Те са избрани неслучайно, защото Алиансът изпробва премахването на парите в брой най-напред в бедните държави чрез т.нар. хуманно звучащо “финансово включване”. Според него всички бедни хора трябвало да имат собствена банкова сметка, т.е. да бъдат вкарани в системата. А системата, както пише известният немски икономист и радетел за запазване на кешовите разплащания Норберт Херинг, е онова, с което “Пейпал”, “Майкрософт”, “Виза”, “Мастъркард” и под. с всяка трансакция печелят пари и както Бил Гейтс заявява, “трябва САЩ да могат да запаметяват всяка трансакция , да я проследяват и при необходимост да я блокират”. Очевиден е финансовият интерес на основателите на Антикеш-Алианса да пласират собствените си продукти вместо парите в брой.   

Как действат те? - Като избират за членове банкрутирали държави от Третия свят, чийто елит е завършил на Запад, опитал е западния начин на живот и е завързал контакти тук-там. Държавите от Третия свят имат толкова проблеми, че с удоволствие приемат да станат опитни зайчета за изпробването на едно-друго - от ваксиниране до обезкешаване. Пример е последната държава-членка, присъединила се към Бил Гейтсовия Антикеш-Алианс - Судан. Там Световната банка финансира проект с гръмкото име “семейно подпомагане”. По него населението ще получава по 5 (пет) долара на човек на месец, но държавата и хората са толкова бедни , че за да вземат тези пари ще се съгласят с удоволствие да участват във въвеждането на дигиталните пари. Страната, от която богатата на нефт южна част се отцепи, е разкъсвана от гражданска война, на територията й действат бунтовници срещу правителството, а населението живее в крайна бедност. Суданската реформа и присъединяването към Антикеш-Алианса са дело на финансовия министър Ибрахим Елбадави, следвал в САЩ и работил дълги години за Световната банка във Вашингтон. От 2009г. той е гостуващ учен във финансирания от фондацията на Бил и Мелинда Гейтс ”Център за глобално развитие” със седалище във Вашингтон. Премиерът Абдала Хамдок пък е следвал във Великобритания и е работил за ООН като зам. изпълнителен директор на Икономическата комисия за Африка. Судан се намира в американския списък на държавите, подкрепящи тероризма, което го лишава от много приходи и затова парите, получени по програмата за семейно подпомагане, са добре дошли. За тях суданските власти са готови да участват вексперимента, при който освен другото, могат да се идентифицират и обезвредят бунтовниците. Това става, като се регистрира биометрично населението в районите, в които действат антиправителствени групи и на хората се раздадат мобилни телефони за осъществяване на безкешови плащания. Така освен другото ще може да се следи кой къде пребивава, с кого контактува и разбира се, може да му се спре месечното плащане, ако се установи, че е във връзка с антиправителствени елементи.  

Според Норберт Херинг в развитите страни премахването на банкнотите и монетите се затруднява поради това, че хората държат на правото си да плащат в брой (https://sputniknews.com/analysis/202005071079213583-bill-gates-and-his-war-against-cash-are-a-threat-to-our-liberty-economist-warns/). Затова там могат да се използват само непреките мерки, препоръчвани от Международния валутен фонд, които целят да направят кешовото плащане финансово по-неизгодно. Така напр. една българска банка с афинитет към ски спорта наскоро въведе такса от 30 стотинки на операция, ако теглиш пари от собствената си сметка от техен банкомат (от банкомат на друга банка таксата е дори 1.30 лв.).  

Връзката между дигиталните пари и Новия световен ред на Антихриста е очевидна. Тя е крачка към последващото чипиране на човечеството, за да се изпълни пророчеството в “Откровението” на Йоан Богослов “да не може никой да купува или продава освен оня, който носи за белег името на звяра или числото на неговото име". Дигиталните пари принуждават хората да следват като овце зададените им правила, позволяват проследяване чрез контрол върху всяко похарчено евро - да ни е честита чакалнята за еврозоната! При съпротива срещу издадените наредби (напр. принудителна всксинация) достъпът до дигиталните пари ще бъде отнеман и така ще се предотврати всеки опит за противодействие на тоталитарното световно правителство.   

С участието си в Антикеш-Алианса Бил Гейтс за пореден път се изявява като служител на Ариман. А Ариман иска преди официалната си “премиера” пред човечеството то да е преминало към дигитални пари, да е под пълен контрол и имунизирано против духовни стремежи. Тук Ковид 19 и под. болести са само параван на истинската цел - предсказаната от Рудолф Щайнер ваксина против духовността. И разбира се, не може да се мине без участието на фондацията на Бил и Мелинда, които чрез подставени фирми
саботират опитите на ООН за регулация в областта на синтетичната биология и генното инженерство (който се интересува, нека потърси информация за изтеклите т.нар. gene drive files).  

Бранко Любич - антропософ и актьор, участващ в постановките на Мистерийните драми на Рудолф Щайнер в Гьотеанума в Дорнах, сравнява доста удачно Бил Гейтс с образа на Фердинанд Райнеке от третата мистерийна драма. В статията си “Отборът на Райнеке и неговият вдъхновител” в сп. “Europдer“ (9-10/2020) той пише за хората като Бил Гейтс: “Райнеке е образът на човек, който служи като инструмент на Ариман... Той е блестящ, високоинтелигентен, но не цени духовното познание, а държи много на техническите и научните знания. От човешка гледна точка е успешен защитник на своите визии, волеви импулси и намерения, чиито ежедневни действия също са финансово изгодни. Но за духовно обученото око такъв човек представлява един човешки аз, който с всичките си таланти и импулси е изцяло в услуга на Ариман; чрез внушенията и вдъхновенията на тази противоборстваща сила той е старателно подготвен да реализира нейните планове.”

В последните години ние сме свидетели как този отбор постепенно се попълни и започна да действа. А участниците му, между които са Рей Кърцуайл, Илон Мъск, Бил Гейтс, в оставащото време до възцаряването на Ариман все по-открито се проявяват като истински негови служители.  
Категория: История
Прочетен: 996 Коментари: 0 Гласове: 6
Последна промяна: 10.07.2020 19:28
Търсене

За този блог
Автор: anthroposophie
Категория: История
Прочетен: 819431
Постинги: 456
Коментари: 15
Гласове: 6098
Календар
«  Юли, 2020  >>
ПВСЧПСН
12345
6789101112
13141516171819
20212223242526
2728293031